*

JP 15.02.2013 kl. 03:00

Glattere end glat

Netop denne vinter har vi testet forskellige biltyper på usædvanligt glatte underlag: sne på asfalt, sne på skovveje og ren is. Det kan man virkelig lære af – og overføre erfaringerne til sikker kørsel under danske vinterforhold. Her får du de bedste tips.

Volvos store overraskelse – den nye V60 med plugin-hybrid. Den indtil i dag hurtigste Bentley, der har hele 625 hk. En BMW 335i, tilmed i tunet udgave. Plus den nyeste Subaru Forester med et firehjulstræk så effektivt, at selv Land Rover må kigge forundret til.

En Volvo på afveje – her er ingen tvivl om årsagen, svinghastigheden var for høj. På trods af vinterdæk med pigge og firehjulstræk.

Fem tricks
til sikker vinterkørsel
  • Monter vinterdæk
  • Kør langsomt
  • Hold afstand
  • Rolige tag i rattet
  • Husk: Margin er så lille

Hvad har disse bilnyheder til fælles ud over fire hjul og et rat? At vi har testet dem alle på glatte veje. Netop disse fire testkørsler bringer os rundt på forskelligt underlag, der varierer fra glat til meget glat – og helt uden for kategori; ren is. Volvoen kører vi i Sverige på en tilfrossen sø, Bentleyen på en snedækket racerbane i England, Subaruen på snedækkede skovveje i Finland og BMW’erne på et snedækket køreteknisk anlæg nær Stockholm. Der er glatte veje nok at tage af.

Alle de udskridninger i helt forskellige biltyper har vi samlet til erfaringer, der kan tages direkte over til dansk vintervejr.

Dækket godt ind

Vi ved det godt – og alligevel er der ifølge den seneste opgørelse 15 pct. danskere, der stadig ikke kører med vinterdæk. At det er et must på glat vej, oplevede vi tydeligst i de tunede BMW’er på sneen uden for Stockholm.

Firehjulstræk og 625 hk gør det muligt at accelerere hurtigt – problemet er blot, at træk på alle fire hjul ikke hjælper, når bilen skal ned i fart igen.

Hvordan sne kan komme bag på BMW-Sverige er ikke let at sige, men ikke desto mindre: Vi kørte BMW 335i med tyskernes nye tuningsgrej med navnet M Performance – på sommerdæk. Og hvor jammerligt sommerdæk og især brede sommerdæk står fast, fik vi bevist den dag: Vi kørte sidelæns med 11 km/t. – og ”højfartsdrifting” foregik med 13 km/t. Ned ad langsiden var der så lidt grip, at vi lige akkurat kunne nå op på 50 km/t., inden der skulle bremses.

En anden BMW på vinterdæk fløj så let som ingenting op på 80, inden midterste pedal skulle aktiveres.

Pas på tempoet

Selv på vinterdæk, ja, selv med pigge, er der ikke meget greb at gøre godt med, når det er seriøst glat. Både på engelsk racerasfalt og sneveje i Sverige og Finland er konklusionen den samme: Under sådanne forhold er selv 80 km/t. hurtigt. Og der er kun én måde for alvor at sikre sig, og det er at køre langsomt. Og gerne langsommere endnu.

Uhh, hvor glat er der lige her? En tunet BMW på brede sommerdæk hen over isen – det er en kombination, der ikke dur. Allerede ved 11 km/t går bilen sidelæns i sving.

Lav hastighed er den mest effektive måde at sikre sig mod at køre galt. Men for at trafikken trods alt skal kunne afvikles, giver det jo mening at have noget fart på. Sikreste middel mod at havne i grøften eller oppe i bilen foran er at holde afstand – rigelig afstand.

Hvis det er ved at gå galt

Hvis bilen skrider ud, gælder det først og fremmest om at koble ud og styre kontra. Men det afgørende trick er at bruge bløde, fingerlette ratudslag. Det oplever vi i den nye Volvo V60 Plug-In Hybrid på en tilfrossen sø i Sverige. Med bløde tag i rattet kan vi let bevæge bilen mellem keglerne, der viser en undvigemanøvre med op mod 100 km/t. Hvis vi tager hårdere fat, skrider bilen ud, og var det ikke for ESP-systemet, ville bilen være helt tabt.

Lille sikkerhedsmargin

Vinterens prøvekørsler har givet én afgørende ahaoplevelse, nemlig hvor lille margin er mellem succes og fiasko.

Marginen mellem succes og fiasko er lille. Det konstaterede vi i den grad under testen i Finland af den nye Subaru Forester. Sølle to km/t for stærkt, og så er det ud på marken i den dybe sne. Fire kolleger var dog klar til at hjælpe.
Mest af alt bevist på isen i Volvoen: Vi kører hen til en undvigemanøvre med 70 km/t., bremser maks. og styrer igennem øvelsen uden problemer: pærelet. Vi kører hen til samme manøvre med 80 km/t. og bremser igen maks. – bilen er helt tabt og umulig at samle op. Alle kegler pløjes ned.

Jeg fik det også bevist på isbanen, hvor vi kørte Volvo: Efter at have kørt flere omgange, hvor det hele bare gik, som det skulle, sving efter sving, skete det lige pludselig: Jeg kørte ind i svinget med en hastighed, jeg opfattede som præcis den samme som de øvrige omgange, men farten må have været måske bare et par km/t. højere, for pludselig var der intet greb i fordækkene, og jeg røg direkte ud i sneen.

Kan bilens batteri klare kulden?

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Ny Audi TT Roadster er fyldt med køreglæde

Premiere: Hvor den nye Audi TT måske er for forsigtig, er roadsterversionen fyldt med køreglæde. Du kan roligt droppe topmodellen til fordel for de mere enkle varianter.
forsiden lige nu

Mærsk afslører politiske donationer

Tre dage før sin generalforsamling løfter A.P. Møller-Mærsk sløret for de politiske pengestrømme.

EU-agentur: Der skal være to personer i cockpittet

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur opfordrer alle europæiske flysselskaber til at indføre nye regler.

Historisk rummission starter i aften

Dansk astronaut skal flyve hjem fra Den Internationale Rumstation ISS i den raket, som i aften bliver sendt derop med tre af hans kollegaer.

Byt renterne ud med afdrag - og betal næsten det samme

Boligejere med afdragsfrie lån kan få stort samme ydelse ved at begynde at afdrage.

De sidste 10 tiltalte i kæmpe hashsag er dømt skyldige

Med yderligere 10 dømte er Københavns Byret nået til vejs ende i Danmarks største hashsag.

Næste år koster det op til 1.000 kr. at køre i Tyskland

Den tyske forbundsregering har fredag vedtaget at indføre vejskat, der kun rammer udenlandske bilister.
Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil anbefaler
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce