*

Biler 08.01.2013 kl. 20:13

Start/stop står af om vinteren

De fleste stop/start-systemer virker ikke, når kulden sætter ind. Det koster på brændstofregningen.

De fleste nye biler har stop/startsystemer, som stopper motoren ved rødt lys. Den avancerede teknologi virker dog ofte ikke om vinteren. Foto: Colourbox

Hvis din bil brummer videre langt længere end sædvanligt, behøver der ikke være noget i vejen. Mange af de nye stop/start systemer, der for eksempel stopper bilen ved rødt lys for at spare på brændstoffet, står nemlig af, hvis temperaturen ryger ned mod frysepunktet.

Således stopper en Volvo, hvis det udendørs termometer går under 5 grader, mens Fiat kan klare helt ned til minus 17 grader, viser en rundspørge til en række bilimportører. Det betyder, at du ikke altid kan regne med den besparelse på fem pct. i brændstofforbruget, eller 1-2 km/l, som mange bilfabrikker praler med.

Systemet kommer i flere biler

Stop/start-systemerne kommer i flere og flere biler, også VW Up-trillingerne, som p.t. er Danmarks mest solgte bil og Kia Picanto.

FDM mærker, at de avancerede systemer nu snart er blevet allemandseje og får en del henvendelser omkring stop/start-systemerne.

»Mange bilister tror, at systemet er gået i stykker, fordi motoren er holdt op med at standse, når bilen holder for rødt lys. Men det er fordi temperaturen er så lav, at systemet ikke virker. Nogle af systemerne er så følsomme, at de holder op med at virke, bare du tænder elbagruden,« siger Jørgen Jørgensen, der leder FDM’s tekniske rådgivning. Han mener også, at det handler om information

»Vi har været i dialog med nogle af bilimportørerne og spurgt, om de ikke kan være bedre til at forklare deres kunder om systemerne,« siger Jørgen Jørgensen, som dog mener, det er svært at nå den lovede brændstofbesparelse, selv når systemet virker.

Fakta
Her står stop/start systemet af
  • Ford: Systemet fungerer ikke ved udetemperaturer under 0 grader
  • Kia: Ude- og batteritemperatur over 3 plusgrader
  • Fiat: System er ikke aktivt ved udendørs-temperaturer under minus 14 grader.
  • Volvo: System ikke aktivt ved udetemperaur under plus 5 grader
  • Toyota: Virker ikke ved batteritemperatur under minus 15 grader.
  • VW: Systemet virker ved batteritemperaturer mellem minus 1 grad og plus 55 grader.
  • Opel: Systemet fungerer ikke ved temperaturer under minus 5 grader.
  • Peugeot: Batteritemperatur på mellem minus 5 og plus 60 grader

Bemærk. Nogle angiver udetemperatur, andre temperaturen på batteriet. Fælles for de fleste er, at en lang række betingelser skal være opfyldt. Bl.a. en vis kølevæsketemperatur og et minimum af strømforbrugere.

»Der er i praksis ikke den store forskel. Det kan være svært at mærke,« siger han. Noget vi på redaktionen også har oplevet.

Mange forudsætninger

Forklaringen bag ved funktionen er, at det kræver meget strøm at starte bilen. Og systemerne er mere avancerede end som så.

Hos Opel skal motoren ikke alene være driftsvarm, batteriet opladet og udetemperaturen over minus 5 grader, kølevæsketemperaturen og motorens udstødningstemperatur må heller ikke være for høj.

Ud over, at hjelm og førerdør skal være lukkede og førerens sele spændt. Men også bl.a. klimaanlægget, vakuumbremsen og partikelfiltret spiller ind.

Ingen elbagrude

Hos Fiat er stop/start-systemet betinget af, at elbagruden ikke er i gang samtidig med, at viskeren kører i højeste gear. Og hvis kabinen varmes op eller køles ned, virker det heller ikke.

»Det er nogle meget følsomme systemer. Om sommeren mærker man jo ikke noget, men om vinteren kan systemerne opføre sig anderledes. Og vi oplever kunder, som er i tvivl om, hvorvidt systemet ikke virker, eller bare er i orden,« siger Steffen Holm, der er pressechef hos Fiat Automobiles Danmark.

Her gør man selv en indsats for at informere kunderne. Det sker bl.a. ved grundig instruktion af sælgere, synligt infomateriale fremme hos forhandlerne og hangers i bakspejlet, når nye biler leveres.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Leasing: En genvej med fælder

Leasing kan være en jungle, hvor man kan gøre en god handel – men hvor man også skal tage sig i agt for fælderne.
forsiden lige nu

Porosjenko: Nemtsov ville afsløre Ruslands krig i Ukraine

Oppositionspolitiker blev myrdet, fordi han vidste, hvad den russiske hær laver i Ukraine, siger præsident.

Kevin Magnussen var femtehurtigst i Formel 1-test

Danskeren var lørdag tilbage i McLaren-raceren, da han kørte med i lørdagens første test i Barcelona.

Kabinepersonale strejker: SAS aflyser fly på stribe

Arbejdsnedlæggelsen forsætter lørdag eftermiddag. Indtil videre er 61 ankomster og afgange aflyst.

Disse spil bliver de største i år

Her er de 10 spil, Datatid TechLife tror mest på i år.

»Én million dollars er ikke cool. Ved du, hvad der er cool? Én milliard dollars.«

Med penge fra investorer er en række firmaer verden over blevet en del af »The Billion Dollar Startup Club.«

"Det er et forældrekøb og lad os få det overstået: Ja, jeg har skiftet mening"

Kommentar: Ejerlejlighedsmarkedet i de store byer har det mere end godt. Men pas på!
Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil anbefaler
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce