*

Biler 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
forsiden lige nu

Aamund scorer på ny Bavarian-aftale

En ny milliardaftale om kræftvaccine er landet hos biotekselskabet Bavarian Nordic, som Asger Aamund for kun ca. en måned siden solgte hele sin aktiepost i.

Norwegian strejker - her er dit alternativ

Såvel DSB som Abildskou holder klar i kulissen til at fragte strandede flypassagerer på tværs af Danmark.

Politiet om skuddrama: Ofrene er meget ilde tilredt

Både de to dræbte og den overlevende fra tirsdagens skyderi er meget ilde tilredte, siger politiet.

Lauritz.com solgte falsk rav - Lars Brock er fortørnet

To gange har Lars Brock købt en ravhalskæde hos Lauritz.com. Begge gange har kæderne vist sig at være falske.

En af disse fem bliver Årets Brugtbil

Fem biler er nu udvalgt til at kæmpe om at blive Årets Brugtbil 2015. Det er en blandet skare.

Her er to veje, som Danmark kan gå

Skal Danmark om 25 år bestå af to altafgørende metropoler, eller skal der satses på landsbyerne? Der er to veje at gå, mener foreningen ”Danmark på Vippen”.
Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil anbefaler
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce