*

Biler 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
forsiden lige nu

Fuld fart frem – de borgerlige er klar til højere fartgrænser

De borgerlige vil lade biler på landet køre 90 km/t. samt hæve farten på motorvejene for trailere og campingvogne. Socialdemokraterne er delvis enige – FDM jubler.

Ny måling giver næsten valg til Alternativet

Stadig komfortabelt forspring til blå blok i seneste meningsmåling. DR-måling viser dog fremgang til rød blok.

Boet efter Mærsk Mc-Kinney Møller gjort op: Forgylder kommunekassen tre år efter sin død

Tre år efter hans død er boet efter Mærsk Mc-Kinney Møller gjort op. Halvanden milliard kroner er på vej i kommunekassen.

Apple-chef vil forære hele formuen væk

Apples topchef Tim Cook planlægger at give alle sine penge væk. Han er allerede gået i gang.

Regeringen: 15.000 flere job på vej

Regeringens konvergensprogram vurderer, at privat jobskabelse vokser til 159.000 i 2020 mod før 144.000.

Hvad sker der, hvis Grækenland løber tør for penge?

Opgøret mellem Athen og dets kreditorer i eurozonen nærmer sig et dramatisk klimaks. Her er fem vigtige spørgsmål og svar.
Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil anbefaler
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce