*

Biler 07.01.2013 kl. 18:06

E-klassen i slipstrømmen på den store S’er

Mercedes E-klasse får et markant facelift, der gør modellen mere ungdommelig og teknisk meget på linje med den store S-klasse.

Mercedes er i gang med en foryngelseskur, som ville gøre enhver Hollywood-diva misundelig. Det hæderkronede mærke vil nemlig være langt mere ungdommelig, og nu er turen kommet til den store E-klasse, som får en mere radikal omgang ved det obligatoriske midtvejsfacelift.

Mest markant er to nye og forskellige fronter med store forlygter, som begge lægger sig op af den eksklusive Sklasse. Her får Elegance-modellerne den klassiske front med Mercedes-stjernen foroven, mens de mere sportslige Avantgarde-udgaver får en voldsom snude med en enorm stjerne i centrum.

Revolutionerende forlygter

Forlygterne gemmer for øvrigt også på en nyhed. De har som standard delvist LEDlys og kan leveres som ”Full LED-forlygter” som den første model i klassen. Noget, vi garanteret vil komme til at se meget mere til i de kommende år. Den nye Seat Leon vil således også kunne leveres med forlygterne, der skulle give blus som ved dagslys.

Netop på sikkerhedsområdet tager Mercedes også et stort skridt med den nye Eklasse. Det sker med et ”Stereo multi-purpose Camera”, som erstatter det nuværende ”Mono multi-purpose camera”.

Det betyder på dansk, at to kameraer placeret i forruden nu sammen med en radar advarer føreren om bl.a. biler foran, som bremser utilsigtet op med systemet ”Collision prevention assist”.

I praksis kan kameraerne dække et område på 45 grader og se 500 meter frem – inden for de første 50 meter endda med et tredimensionelt syn.

Det er egenskaber, som også kan kobles sammen med en vifte af de andre Mercedes-sikkerhedssystemer, som nu er opgraderede. Det er for øvrigt en teknologi, der også kommer i den næste S-klasse.

Motornyheder

Programmet byder også på motornyheder som lever op til den kommende EU6- standard, der træder i kraft fra 2015. Det gælder den nye firecylindrede E250 benziner på 211 hk, som klarer 17,2 km/l og E400 benzineren, der som V6’er yder 333 hk og har et moment på 480 Nm, men alligevel går 13,3 km/l.

På dieselsiden er spydspidsen den nye E300 Bluetec Hybrid, der yder 231 hk, har et samlet moment på 750 Nm og klarer 24,4 km/l. Den nye E-klasse, som også har et revideret interiør, vises på det kommende motorshow i Detroit til januar og får premiere i løbet af foråret.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
forsiden lige nu

Udsatte børn skal hjælpes ensartet, men helst så lokalt som muligt

Hellere familiepleje end institution. Det er blandt anbefalingerne fra kommuneforeningen KL til en mere ensartet indsats over for udsatte børn og unge i hele landet.

Mærsk står alene om at acceptere smørelse

Vi vil ikke acceptere smørelse, lyder det fra en række af de største, danske eksportvirksomheder.

SAS får masser af nye bonuskunder

Loyalitetsprogram er en vigtig del af flyselskabets forretning. Men effekten er ikke tydelig i regnskabet.

Islamisk Stat bulldozer irakisk by med kulturarv

Ifølge det irakiske turisme- og antikvitetsministerium er islamisterne i færd med at smadre en historisk by.

Afkastet smuldrer i danskernes milliardfonde

Private investorer står til at få meget lave eller negative afkast på deres investeringer i obligationsfonde.

Esbjerg præsterede vildt comeback

AaB var foran 2-0 ved pausen, men Esbjerg scorede fire gange i anden halvleg og gik videre i DBU Pokalen.
Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil anbefaler
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce