*

Biler

Ny Octavia vokser ind i firmaklassen

Større og langt mere moderne Skoda Octavia lander til foråret.

Kvaliteter som en mellemklassebil til samme pris som en bil i kompaktklassen. Sådan beskriver Skoda selv den nye Octavia, som de har løftet lidt af sløret for, inden bilen får verdenspremiere på biludstillingen i Geneve til marts.

Designmæssigt ligner den sig selv, men stilen er gjort skarper, en anelse mere sportslig og endnu vigtigere: Hele bilen er vokset, så den nu måler hele 4,66 meter i længden og dermed aspirerer til firmaklassen.

Længere mellem hjulene

Afstanden mellem akslerne er øget med 11 centimeter i forhold til den nuværende, og det bør sikre rigelige pladsforhold agter, mens bagagerummet er enormt med 590 liter. Alt i alt en væsentligt større bil end den nye VW Golf, som Octavia ellers deler teknik med.

Den er således baseret på samme platform som ”søsterbilerne” Audi A3, Seat Leon og VW Golf 7, men det geniale ved undervognsteknologien er, at den kan strækkes, og det har Skoda altså valgt at gøre – derfor er akselafstanden fem centimeter længere end i den nye Golf.

Præcist som med Golf, har Octavia også tabt vigtige kilo på badevægten – tjekkerne hævder helt op til 100 kg i visse modeller – mens motorprogrammet er det samme som i Golfen.

Fra 105 til 180 hestekræfter

På dieselsiden begynder løjerne ved1,6 diesel med 105 hk, mens 2,0 versionen kaster 150 hk af sig. Topmodellen med 1,8 liters benzinturbo har fremover 180 i stedet for 160 hk. Derudover skal vi forvente 1,2 og 1,4 TSI benzinturboer med omkring 86, 105 og 125  heste.

Den mest økonomiske Octavia er Greenline-versionen med 1,6 liters dieselmotor, der kører helt op til 29,4 km/l.

Selvfølgelig kan et udvalg af motorerne leveres med DSGautomatgear, og nogle kan endda tilkøbes med træk på alle fire.

Helt nyt er en række nye sikkerheds- og assistentsystemer, som nødbremsefunktion, og fodgængerbeskyttelse med aktiv motorhjelm, som selv popper op, hvis man påkører en fodgænger. Derudover kan Octavia fås med op til ni airbags – blandt andet en knæairbag og sideairbags til bagsæderne.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Biler lige nu
11:21

David hjalp os med adressen

Hurtig respons fra en af stemmerne bag Opels nye Onstar-system, der både kan hjælpe og guide under kørslen. Vi har testet systemet i praksis.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Annonce
Pilgrimsfærd til Alfa-land
Et besøg på Alfa Romeos nyrenoverede fabriksmuseum lige uden for Milano er ikke kun et must for alfisterne. Flot arkitektur og avanceret multimedieteknologi gør det til en oplevelse for hele familien. 
Se flere
Biler
David hjalp os med adressen
Hurtig respons fra en af stemmerne bag Opels nye Onstar-system, der både kan hjælpe og guide under kørslen. Vi har testet systemet i praksis. 
Se flere
Viden
Myrer kan finde hjem, selvom de går baglæns
Når myrer skal hjem til boet med blade eller døde insekter, går de baglæns og slæber byttet foran sig. Alligevel kan de godt finde hjem, og forskere har nu opdaget et slags indre kompas, der giver myrerne denne evne. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her