*

Gratis på SMS: Send JPBREAK til 1218 | Få nyheden på mail
Biler 05.09.2012 kl. 07:35

Højesteret skal afgøre bilers alder

Alderen på en BMW og en Honda er i centrum i retssager i Højesteret. FDM vil have forhandlere dømt.

FDM ønsker, at forhandlerne skal have pligt til at oplyse om bilens produktionsår. Arkivfoto

Skal folk, der køber en brugt bil, have besked om bilens reelle alder?

Det spørgsmål ventes Højesteret onsdag at tage stilling til i to retssager.

De er bilejernes interesseorganisation, FDM, der presser på for at få en afklaring.

Kutyme

Dommerne i både Vestre og Østre Landsret har sagt, at det er i orden, at en forhandler angiver det år, hvor bilen er indregistreret.

Det har nemlig været almindelig kutyme at gå ud fra tidspunktet for bilens første indregistrering.

Derimod mener FDM, at det er mere rimeligt at fortælle om bilens produktionsår.

Den ene handel er fra trekantområdet og drejer sig om en Honda. Den blev solgt som årgang 2000, selv om den faktisk var fremstillet i 1998.

I den anden sag er det en BMW's alder, der er strid om. En forhandler i Helsingør oplyste, at den var årgang 2007, men produktionsåret var 2005.

FDM: Relevante oplysninger

I FDM har juridisk chef Per Alkestrup tidligere udtalt, at problemet med de hengemte biler er voksende på grund af den økonomiske krise. Bilfabrikkerne har produceret løs, selv om antallet af købere er faldet.

Derfor ender en del mennesker med at sætte sig bag rattet i biler, som faktisk er ældre, end køberne tror.

- Købeloven er ændret, og vi mener, at det forpligter forhandlerne til at give relevante oplysninger, har Per Alkestrup udtalt.

Højesterets dommere skal afgøre, om forhandlerne har tilsidesat oplysningspligten. Afgørelsen falder ved middagstid.

Ritzau
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Hyundai vinder på fornuft

God plads på bagsædet og i bagagerummet, en stærk pris og markedets bedste garantiordning. Hyundais nye bil i poloklassen, i20, kører sig i stilling med fornuftige dyder. Til gengæld aner den ikke, hvad køredynamik er.
forsiden lige nu

Tinkoff-Saxo: Riis forlader holdet

Bjarne Riis er efter gensidig aftale færdig på cykelholdet Tinkoff-Saxo, oplyser holdet.

EU-diplomat: Vag græsk reformlist

Græske forhandlere har fremlagt en vag og utroværdig reformliste, siger EU-diplomat.

USA

HP-ekschef mere end antyder, at hun går efter at blive USA's præsident

Tidligere chef for IT-gigant har - næsten - meldt sig til kampen om præsidentposten i USA.

"Usbekistans mest hadede person" er præsidentens datter

I de centralasiatiske diktaturer ser man gerne, at magten forbliver i familien, men i Usbekistan er arvefølgen brudt sammen.

Engell om Merkel-besøg: Kæmpe skulderklap til Thorning

Den tyske kansler, Angela Merkel, kommer på officielt besøg i Danmark 28. april.

Mæglerens ord til mig svarer til, at jeg bad ham skrive denne klumme

Et forældrekøb har vist huller i den såkaldte forbrugerbeskyttelse ved boligkøb.
Annonce
Annonce
Annonce
Livsstil anbefaler
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Biler
Hyundai vinder på fornuft
God plads på bagsædet og i bagagerummet, en stærk pris og markedets bedste garantiordning. Hyundais nye bil i poloklassen, i20, kører sig i stilling med fornuftige dyder. Til gengæld aner den ikke, hvad køredynamik er. 
Se flere