*

Biler

Test: Find de bedste sommerdæk

Hvilket dæk skal du vælge, og i hvilken størrelse? Udenlandske test giver svar.

Vredestein Sportrac 3 (t.v.) koster knap 600 kr. og vinder hos ADAC. Continental SportContact 3 (i midten) roses for at stå glimrende fast på både båd og tør asfald - og passer derfor godt til danske forhold. Michelin Pilot Super Sport (t.h.) er testvinder hos Sport Auto, når det gælder dæk i størrelsen 18-19 tommer.

Hvis du synes, det er vanskeligt at beslutte dig for en ny mobiltelefon, så er det vand i forhold til at finde ud af præcist hvilket dæk, der skal på bilen. Hvilken størrelse? Hvilket mærker? Og værre endnu: Hvilken specifik model?

Hvis vi tager det med mærket først: Det er altid klogt at vælge en af de kendte mærkevarer, f.eks. Michelin, Pirelli, Dunlop og Continental her fra Europa, Goodyear fra USA eller fra Japan: Bridgestone eller Yokohama. Men helt så simpelt er det dog ikke længere. Fra Fjernøsten, især Korea, maser flere mærker sig på. De bruger motorsporten til både at udvikle nye dæk og brande mærket og kan dermed finde frem til hemmeligheden bag at producere et virkeligt godt gadedæk. Hankook med den danske test- og racerkører Allan Simonsen er det måske klareste eksempel.

Den sikreste måde at skaffe sig sikkerhed for at finde de rigtige dæk er at finde uafhængige og derfor troværdige informationer i bilmagasinerne og hos bilistorganisationer - eller som du allerede er i gang med: At læse en artikel som denne.

Troværdige udenlandske test

Lige nu er der ingen danske bilmagasiner, der laver egne sammenligninger af dæk, men en række af de store udenlandske er stærke på området: De tyske ”Auto Motor und Sport” og ”Sportauto” samt det engelske ”EVO”. Og når det pågældende nummer af bladet ikke er på gaden længere, vil bladenes hjemmesider oftest have de vigtigste resultater liggende der.

De danske bilisters organisation, FDM, er i direkte familie med tyske ADAC, der hvert år gennemtester en lang række dæk. Det danske blad ”Motor” bringer resultatet, der både udpeger sæsonens bedste dæk og konkret advarer mod et navngivet dæk, der eksploderede under afprøvningen.

Her på disse sider finder du hovedkonklusionerne fra de magasiner og organisationer, der er mest troværdige. En vigtig detalje er, at der her testes dæk magen til dem, vi køber her i Danmark.

TESTRESULTATER

15"-DÆK TESTET AF AUTOBILD

Vinder: Dunlop SP Sport Fast. Et dæk, der faldt i tyskernes smag, men også et dæk, der passer til danske forhold, idet det især var dækkets egenskaber på våd asfalt, der gjorde det til vinder. Endvidere er feedback til rattet glimrende, en egenskab, der er med til at understrege køredynamikken.

2: Continental PremiumContact 2: Særdeles fremragende på tør vej og gode resultater på våd asfalt, forklarer testkørerne fra AutoBild. At Conti-dækket er bedre på tør end på våd asfalt er medvirkende til, at det glider ned på andenpladsen. Netop denne vurdering er også relevant her i Danmark.

3: Kumho Ecsta KH31 HM. Et af de dækmærker, vi for ikke lang tid siden lod hånt om, men nu altså på en tredjeplads i den store tyske test. Dækket er da også af nyeste konstruktion med bl.a. asymmetrisk mønster som ”de store”. Kumho var især godt til at undlade at aquaplane, dernæst stor komfort.

15"-DÆK TESTET AF ADAC

Vinder: Vredestein Sportrac 3. Først og fremmest konstaterer ADAC's testkørere, at Vredestein-dækket står glimrende fast på våd asfalt - en egenskab, der også gør det særdeles egnet til danske forhold. Dernæst påpeger tyskerne dækkets store slidstyrke og lave pris, der også er gældende i Danmark.


2: Bridgestone Ecopia EP150. Bridgestone-dækket får både roser for dets evne til at stå fast både på tør og på våd asfalt. Men netop i disciplinen ”våd” klarer det sig lige knap så godt som Vredestein, hvorfor det lander på testens andenplads med prædikatet ”Særdeles anbefalelsesværdigt”.


3: Nokian V. Faktisk er dækket fra Nokian det, der opnår sammenligningens bedste måleresultater på asfalten. Til gengæld vurderer ADAC, at dets slidstyrke ikke kan matche de to på testens første- og andenplads. Derfor nr. 3. Dækkets evne til at dræne vand er høj.

17"-DÆK TESTET AF AUTO MOTOR UND SPORT

Vinder: Hankook Ventus S1 Evo. Først og fremmest Hankook-dækkets evne til at bremse sender det op på førstepladsen i auto motor und sports store test. Både på tør, såvel som våd asfalt standser dækkene kortere end de øvrige. I aquaplaning klarer det sig ikke som det bedste.


2: Goodyear Efficient Grip. Masser af grip på både tør og i vådt samt stor stabilitet. Det er de vigtigste egenskaber for det amerikanske Goodyear-dæk, der dermed fremstår som et sporty dæk. Dernæst er der lagt vægt på at gøre dækket miljørigtigt.

3: Pirelli Cinturato P7. Testkørerne konkluderer, at Pirelli-dækket har stor slidstyrke, og at det takket være lav rullemodstand sikrer en bedre brændstoføkonomi. Det er egenskaberne, der er med til at køre dækket helt op på en samlet tredjeplads. Roses dog også for grip.

17"-DÆK TESTET AF ADAC


Vinder: Pirelli Cinturato P7. Her er den samlede pakke fra det nye dækmærke i Formel 1: Glimrende grip på tør asfalt såvel som våd. Dernæst lav rullemodstand og endelig er slidstyrken høj, så alt i alt en vurdering med lutter roser. Her i Danmark er prisen midt i feltet.


2: Dunlop SP Sport Maxx TT. Glimrende grip især på våd asfalt. Dernæst høj stabilitet. Det er de væsentligste grunde til, at Dunlop vinder andenpladsen. De glimrende egenskaber på våd asfalt er en egenskab, der er om muligt endnu vigtigere her i landet. Dertil er prisen lav i Danmark.


3: Continental SportContact 3. Conti vinder tredjepladsen med dækket SportContact 3, idet tyskerne fremhæver, at netop dette dæk er testens bedste på tør asfalt, ligesom det står stærkt (men altså ikke bedst) på vådt underlag. Dækket har endvidere lav rullemodstand.

18- OG 19"-DÆK TESTET AF SPORT AUTO

Vinder: Michelin Pilot Supersport. Det helt nye dæk har allerede været med i testen kørt af sport auto. Og det kører sig direkte ind på en samlet førsteplads. Det franske dæk vinder først og fremmest på dets tøregenskaber, hvor det får max-point i bl.a. køreegenskaber og styrepræcision.

2: Pirelli P Zero. Dækket med det berømte navn ”P Zero” klarer sig glimrende både på tør og på våd asfalt, faktisk en anelse bedre på våd end vinderen. Således scorer det med 30 ud af 30 maksimum-point i testdiciplinen ”køreegenskaber på våd asfalt”, mens Michelin får 26 her.


3: Nokian Z G2. Intet dæk klarer sig så godt på våd asfalt som det samlede nummer 3. Med max-point i tre af de våde testdicipliner, fremstår dækket som den store regnvejrsmester. På tør asfalt når det end ikke midten af det syv dæk store testfelt.

18 OG 19"-DÆK TESTET AF EVO

Vinder: Continental SportContact 5P. Det tyske dæk fra Continental roses højt af de engelske testkørere fra EVO. Dets grip og stabilitet er glimrende på både tør og asfalt, direkte bedst på tør, blandt de bedste på våd. Eneste indvending er støjniveauet, der betegnes som ”en anelse støj”.

2: Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Klarer sig både godt på våd og på tør asfalt, men får de rosende toner helt op i falset over dets egenskaber i det våde. Netop EVO's kørere lægger også afgørende vægt på kørerens subjektive oplevelse - det roses til skyerne.

3: Pirelli P Zero. Stort set er EVO-testkørerne næsten lige så begejstrede for Pirelli som for Goodyear. Dog klarer det italienske gummi sig dårligst af de to i testen af aquaplaning, mens støjen fra P Zero er mindre end fra Eagle F1, dog ikke nok til at vriste andenpladsen til sig.

Læs også: Test: Her er de bedste sommerdæk

null
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her