*

Biler

Mazda kører i hjulsporet på superbilerne

Med konceptbilen Vision Coupé sigter Mazda mod et designsprog, som nærmer sig de store coupéer fra Aston Martin og Ferrari.

Det kunne ligne en Aston Martin Rapide. Men det er konceptbilen Vision Coupé fra Mazda. Foto: Mazda

Japansk bildesign skal i langt højere grad afspejle landets æstetiske værdier, som i mange tilfælde går mod det forfinende og elegante.

Det har især Mazda haft som ledetråd de sidste år under titlen ”Kodo Soul of Motion”, hvor iagttagere ikke er i tvivl om, at de svungne, bløde linjer har en stor plads i hjertet hos designerne fra mærket med hovedsæde i Hiroshima.

Her er man nu klar til næste skridt, der med konceptbilen Vision Coupé sigter mod et design, der læner sig op ad superbiler som Aston Martin Rapide, men også har elegance som en Ferrari.

Koncepter

Mazda har vist flere konceptbiler, som antyder kommende modeller.

Det gælder bl.a. Kai Concept, som viser den nye Mazda 3, der kommer til næste år.

Vision Coupé, som er en bil, der ligger en klasse over Mazda 6, bygger videre på RX-Vision, der kom for et par år siden.

Den store grand turismo coupé med nærmest skjulte håndtag til bagdørene tegner nemlig billedet af en nær fremtid, hvor superbil-mærkerne skal arbejde hårdt for stadig at fremstå eksklusive. Det understreges også af Kai Concept, der er en forløber for den nye Mazda 3, som kommer til næste år, og som ligesom Vision Coupé var at skue på Tokyo Motorshow.

Vision Coupé er en videreudvikling af sportsvognen RX-Vision, som Mazda viste for et par år siden. Designet er pudset mere af i den nye model, der er større end Mazda 6 og altså lander i klassen ovenover, hvor bl.a. BMW 5-serie dominerer.

Nu er der som altid et pænt stykke vej fra koncept til færdig bil. Men den netop lancerede Stinger fra konkurrenterne hos koreanske Kia viser, at tiden, hvor premium-mærkerne har patent på de elegante kreationer, er slut.

Indendørs lægger designerne også den elegante linje for dagen. Her er føreren afrundet af en næsten tredimensionel opbygning.

Folkene fra Mazda er meget sparsomme med oplysninger om, hvorvidt modellen skal i produktion, og der er også kun ganske få tekniske detaljer. Der kan dog være potentiale på det amerikanske marked, hvor der typisk er en stor vilje til at prøve nye bilmodeller i den dyrere ende, og hvor Hyundai satser stort med det nye Genesis-mærke.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her