*

Biler

Legende på fire hjul: Kejserens bil får en upgrade

Toyotas klassiske Century-limousine, der bruges af den japanske kejser, er kommet i en ny model. Det er kun den tredje på halvtreds år.

Toyota Century, der bruges af bl.a. den japanske kejser, er noget af det mest klassiske, man kan finde i Japan. Fotos: Newspress

TOKYO — Standene ved Tokyo Motorshow nærmest falder over hinanden i deres kapløb om at fremvise den ene futuristiske, eldrevne robotbil efter den anden.

Men ironisk nok er en af de mest populære offentliggørelser også en af de mest oldschool: Toyotas nyeste Century, også kendt som kejserens bil.

Eller premierministerens. Den gamle Centurys passagerliste er lige så lang, som den er fin – og traditionsrig.

Toyota Century

Normalt er en bil, der lanceres som tredje generation, ikke en bil med en lang historie. Det forholder sig anderledes med Toyota Century.

Første udgave af den store sedan, som primært er skabt til det japanske marked, kom i 1967.

Anden generation i 1997, og den tredje udgave af den store limousine kører nu ind på scenen.

Det er derfor kun tredje gang, bilen udsendes i en ny version. Den første Century kom på vejene i 1967, og der skulle gå 30 år, inden en ny version blev sendt ud fra fabrikken. Nu, 20 år efter det, kommer næste generation.

Kvadratisk, praktisk, god

Traditionen tro bevarer Century derfor også sin noget bastante form. Andet ville være nærmest helligbrøde for en bil, hvis silhuet ofte får fodgængere til at stoppe op, når den ruller forbi – både i Japan og i resten af Asien. Men dens få ændringer er alle skabt med komfort for øje.

Bilen er nu længere end den gamle version og med et højere tag. Det gør den ekstra rummelig med plads til fire passagerer, der i al deres magt og jakkesæt-iklædte vælde kan strække benene endnu længere frem. Dørene er også lavere sat end tidligere – angiveligt testet af kvinder i kimono, så også elitens hustruer let kan sætte sig ind, når de er pænest klædt på.

Kendere vil måske begræde, at den nye Century har mistet sin V12-motor til fordel for en V8, men til gengæld med moderne hybridteknik. Når det kommer til ydelse, er japanerne tavse, men der skulle være rigeligt.

Bag rattet hersker der en stemning af de gode gamle dage, dog med moderne infotainmentsystemer.

Indvendigt er den nye Century udstyret med touchscreen, gennem hvilken passagererne kan justere alt fra sæder, personlig airconditioning og et musiksystem fordelt over 20 højttalere. Derefter kan de læne sig tilbage og slappe af med stolens indbyggede massageanlæg.

På andre måder er bilen kørt hele vejen ind i det 21. århundrede. Den nye Century er en hybrid og udstyret med Toyotas nyeste selvkorrigerende undvigelsessoftware, hvis der skulle være ulykker under opsejling.

Ellers har den ofte alle hjul stolt plantet i den gamle skole: For eksempel bruger Century ikke tonede ruder for at beskytte sine passagerers privatliv, men hvide gardiner.

Trækplaster

Century har været et kæmpe hit ved messen. Japanske biljournalister stod i kø for at få et billede, mens vestlige asienspecialister kom til for at dyrke både luksusdetaljerne og den nærmest charmerende måde, hvorpå bilen understreger de japanske producenters ofte halvlunkne forhold til det internationale marked. For med et par ændringer i design kunne Century sagtens tænkes at konkurrere globalt med limousiner som Audi A8 og Mercedes S. Både med hensyn til dens overordnede look og i detaljen: Centurys sæder er betrukket med det reneste bomuld og ikke hårdt læder. De er, siger rygtet, komfortable som en himmelseng.

Designet på Toyota Century har stort set ikke ændret sig de sidste 50 år.

Få bliver produceret

Men ikkejapanske rigmænd må se langt efter deres eksemplar. Som en ekstra luksus er stort set alle dele af en Century håndlavede, hvilket betyder, at firmaet ikke regner med at lave mere end 600 om året – blot tre-fire stykker om dagen. Det sætter en effektiv stopper for salg på det internationale marked.

På den anden side masseproducerer man vel ikke kejserens egen bil.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her