*

Biler

Citroën piller det aparte af populær danskerbil

C4 Cactus har fundet mange fans i Danmark takket være sit uhøjtidelige design. Bilen får nu glattet det særegne lidt ud.

Mere mainstream. Den nye Citroën C4 Cactus savner lidt karakter i forhold til den oprindelige version af bilen. Fotos: Jens Høy

PARIS — Biler må gerne skille sig ud og understrege ejerens stil. Men somme tider rammer designet ikke helt plet i forhold til, hvad kunderne kan lide. Citroën C4 Cactus er en sådan bil, hvis man kigger internationalt på salget, mens det herhjemme er lige omvendt.

Danskerne er glade for modellens funktionelle design med såkaldte ’’airbumps’’ på siderne til at fange ridserne fra en vildfaren indkøbsvogn eller en dør, der banker ind i siden. Nu er de praktiske gummiplader på dørene forsvundet helt på dørsiderne og gjort betydeligt mindre synlige.

Den nye version af bilen er et stort facelift, hvor selve den tekniske platform er bevaret, men hvor de fleste dele er ændret.

Citroën C4 Cactus

Den nye C4 Cactus skal være mere hatchback end crossover, så den interne konkurrence med den nye C3 Aircross ikke virker nær så oplagt.

Bilen bliver lanceret herhjemme til foråret, priserne kendes endnu ikke.

Den eksisterende C4 Cactus har været et stort hit herhjemme.

Bilen kommer til Danmark en gang til foråret, og priserne kendes endnu ikke.

Den nye version har tabt lidt personlighed, og det er synd, men til gengæld byder den på masser af ny teknik. Fælles for ændringerne er ønsket om, at Citroën igen skal tilbyde biler med en legendarisk komfort.

Vigtigst er en ny type støddæmpere, og hermed bliver Citroën C4 Cactus den første bil i Europa, der bliver udstyret med Progressive Hydraulic Cushion (PHC). Populært sagt er det mekanisk/hydrauliske støddæmpere, der ændrer karakteristik alt efter belastning og vejens ujævnheder. Resultatet skulle være en komfort, der skaber oplevelsen af et flyvende tæppe.

Sæder med blødhed

Ønsket om endnu mere klassisk Citroën-komfort handler også om nye sæder. Præcis hvad det er i sæderne, der gør dem specielt komfortable, står lidt hen i det uvisse, men polstringen skulle være bedre end, hvad man normalt oplever i prisklassen, og en hurtig prøvesidning giver da også indikationer af en lidt hyggelig og sofaagtig fornemmelse. Men sådan er fornemmelsen sådan set også i dagens Cactus-model.

Bag rattet er det fortsat de bløde sæder, der dominerer, men skærmen er ny og mere velfungerende.

Den nye Citroën får også mulighed for langt flere kombinationer af farver og materialer i kabinen.

For Citroën handler komfort også om støjdæmpning, så derfor er den nye Cactus fyldt godt op med støjdæmpningsmaterialer, og det har medført, at bilen er blevet lidt tungere i den nye udgave. Målt op mod de nærmeste konkurrenter er C4 Cactus dog stadig blandt de letteste. Selve instrumentbordet er opdateret med en bedre skærm og med Apple CarPlay.

Motorprogrammet består af tre forskellige 1,2 benzinmotorer, hvor den mindste uden turbo yder 82 hk, mellemmodellen kaster 110 hk af sig, mens topversionen er med 130 hk. Til dem, der fortsat vil have diesel, har Citroën udgaver med 100 og 120 hk.

Også bagtil er design et gjort lidt mere klassisk, men nydelig, det er den.

Med det omfattende facelift følger også en automatisk nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere.

Med premieren på en knap så designmæssig spændende C4 Cactus er det slut med Citroën C4, der blev lanceret for syv år siden. Bilen udgår, og køberne må i stedet prøve den nye C4 Cactus. Den nuværende Cactus blev i 2015 kåret som Årets Bil i Danmark.

JP var inviteret til Paris af Citroën

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her