*

Biler

Højbenet sprællemand fra BMW

Den nye BMW X2 skal lukke hullet mellem X1 og X3 og give mere spræl til det tyske mærke.

Den nye BMW X2 kan kendes på en kølergrill, hvor de klassiske BMW-nyrer er gjort bredere og vendt på hovedet, så de er bredest forneden. Foto: BMW
BMW

Det er ingen hemmelighed, at det vælder frem med nye høje bilmodeller i disse år. Det betyder ikke kun, at udbuddet af modeller vokser, men det giver samtidig bilfabrikkerne en kærkommen lejlighed til at forny sig. Det gælder også hos BMW, der med den nye X2-model ikke alene lukker hullet mellem X1 og den ligeledes nye X3, men også rækker ud efter flere yngre og kvindelige købere. Det er noget, som er vigtigt for BMW, der ellers har haft teknik og sportslige køreegenskaber som hofmærke, men allerede med i3 og i8 har signaleret elektrisk innovation.

BMW-afficionados vil især bemærke, at de karakteristiske BMW-nyrer er gjort brede og vendt på hovedet, så de er bredere forneden end foroven. Samtidig har designerne haft hovedet nede i kassen med historiske elementer og kreeret et design med BMW-logoer på begge C-stolper. Det er ret enkle virkemidler, men noget, som har en reference til de klassiske BMW coupéer.

Flere i klassen

Den nye X2, der blev vist som konceptbil på sidste års motorshow i Paris og er en konkurrent til den nye Volvo XC40 og ditto Jaguar I-Pace, er da også et frisk pust.

Modellen, der bygger på samme forhjulstrukne platform som Mini Clubman og BMW X1, kan helt i tidens ånd personificeres helt ned i detaljen. De sportslige aner bliver dog ikke glemt. BMW byder nemlig både på en M Sport og en M Sport X-udstyrs-variant, hvor den sidste er med firehjulstræk.

De har begge sportsophæng med stivere affjedring og støddæmpere samt lavere frihøjde. X2 lander herhjemme til marts. Fra da er der mulighed for en forhjulstrukken version med 192 hk benzinmotor samt to firehjulstrukne dieselversioner med 190 hk og 231 hk. Begge dieseludgaver kommer som standard med BMW’s intelligente firehjulstræk xDrive og ottetrins automatgear Steptronic. Benzinudgaven har syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse Steptronic og forhjulstræk. Alle motorvarianter er firecylindrede.

Den forhjulstrukne version starter fra godt 496.000 kr. plus levering.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her