*

Biler

Kultbil fylder 50 år

Den ikoniske og strømlinede NSU Ro 80 med wankelmotor tog verden med storm, da blev præsenteret i efteråret 1967.

Det er sjældent, at en bil tager verden med storm, som det skete, da den vindglatte NSU Ro80 blev vist for første gang på den internationale IAA-udstilling i Frankfurt i september 1967.

Det var nemlig en bil, som var forud for sin tid, men som også løb ind i problemer med den wankelmotor, der på samme tid var med til at gøre NSU Ro 80 unik, men også blev en møllesten for udbredelsen.

Det var der ingen, som tænkte på, da den elegante bil blev kåret til Årets Bil i Europa 1968, hvor den skilte sig markant ud. Her bød Ro 80’eren på en lav luftmodstand, som først mange år senere blev nået i andre biler, mens pladsudnyttelsen var god på grund af den kompakte wankelmotor. Den havde bedre sidekollisionssikkerhed og affjedring end datidens konkurrenter og et to-kreds bremsesystem. Chokoladesiden var den turbineagtige wankelmotor i den letkørte bil, som dog også var dyr.

Lysår foran

Med sine næsten 4,8 meter var Ro 80 en pænt stor bil, men kostede også mere end en tilsvarende Mercedes.

»Den var simpelthen lysår foran konkurrenterne,« lyder det fra Ronald Werner, der er klubpræsident for NSU Ro 80 Club Liederbach, der ridser forhistorien op over for Automobilwoche.

Den skrøbelige motor, som ikke var færdigudviklet og derfor brød ned, var dog også en forbandelse for Ro 80’eren, som hurtigt blev kendt som et dyrt bekendtskab at have kørende, og hvor spøgefugle kunne fortælle om den såkaldte ”wankelgruss”, hvor ejerne hilste på hinanden med opstrakte fingre, som henviste til det antal motorer, man havde udskiftet.

Det ændrede dog ikke ved det faktum, at bilen med en motorvolumen på 1,0 liter, der ydede 115 hk accelererede fra 0-100 km/t. på 12,8 sek. samt havde en topfart på 180 km/t., hvilket var hurtigt dengang. En stor tørst med et brændstofforbrug på 8,9 km/l trak dog ned.

I alt 37.402 eksemplarer blev bygget på fabrikken i Neckarsulm, før produktionen stoppede i 1977, hvor der det sidste år dog kun blev bygget 382 biler, indtil den sidste kørte af samlebåndet i august og direkte på museum.

Wankel-modstander

NSU blev overtaget af Audi i 1969, hvor Audi 100 var en intern konkurrent. Audi havde i sin tid forpligtet sig til at producere en wankelmotor-bil i 10 år. Og det blev overholdt til punkt og prikke. Men heller ikke mere. Det hele orkestreret af en unge Ferdinand Piëch, der var udviklingschef hos Audi og ud over at være barnebarn til VW-boblens far, Ferdinand Porsche, endte med at blive magtfuld überboss i VW-koncernen flere årtier senere. Han var ikke alene manden, som fik gjort Audi til premium-brand ved bl.a. at udvikle Quattro-konceptet, men var også arg modstander af wankelmotorer. Så det var slut med den æra.

NSU Ro 80 fik i sin tid en stor fanskare blandt akademikere og selvstændige, og modellen har, siden produktionen stoppede, fået kultstatus blandt bilentusiaster, hvor velholdte eksemplarer er i høj kurs.

I en wankelmotor er stemplet erstattet af en trekantet rotor. Motortypen er udviklet i 1953 af tyskeren Felix Wankel. Fordelen er især høj ydelse i forhold til vægten samt en næsten vibrationsfri motorgang.

Den første bil med wankelmotor var NSU Spider fra 1964. Motortypen bruges i dag kun i ganske få biler. Wankelmotorer er dog sårbare og ikke særlig slidstærke, da det er en svær teknologisk udfordring at tætne mellem rotor og motorhus. Mazda har dog haft en vis succes med wankelmotorer i bl.a. RX7- og RX8-modellerne.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her