*

Biler

Bredt felt kæmper om at blive Årets Bil

30 nye modeller vil være Årets Bil I Danmark. Én bil ender med at få et hæderfuldt banner over forruden og motorpressens varmeste anbefalinger.

Den nye VW Polo er en af kandidaterne til Årets Bil 2018, hvor kåringsarbejdet finder sted tirsdag-onsdag i næste uge. Foto: VW

Når Motorjournalisternes Klub Danmark tirsdag-onsdag i næste uge skal nominere fem biler, der skal kæmpe om titlen Årets Bil i Danmark 2018, er der hele 30 modeller at vælge mellem.

Efter nomineringen bliver den endelige vinder kåret ultimo november.

Men i første omgang skal de mange biler altså skæres ned til fem vogne, og det arbejde bliver udført af lige godt en snes danske motorjournalister, der uddeler point efter to dages grundige tests på både almindelig vej og mere krævende banemanøvrer på Jyllandsringen.

Favoritter er der mange af, men ingen skiller sig på forhånd ud som oplagt vinder i år.

Opel Insignia er eneste repræsentant i den traditionelle firmaklasse. Foto: Opel

Mange minibiler

Et bud kunne være, at Årets Bil bliver en minibil, for der er seks nye biler i denne klasse: Ford Fiesta, Kia Rio, Nissan Micra, Suzuki Swift, Seat Ibiza og den nye VW Polo. Alle er hver for sig fine køretøjer, og flere af dem kunne sagtens blive nomineret.

En anden mulighed er, at juryen dømmer en eller flere af de nye crossovers i finalen. Her er der flere bilstørrelser, vi starter med de mindste: Citroën C3 Aircross, Kia Niro, Kia Stonic, Opel Crossland X og Seat Arona. Den større klasse er repræsenteret af Mazda CX-5, Opel Grandland X, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq, Subaru XV og Toyota CH-R, suppleret af de noget dyrere modeller: Alfa Stelvio, Audi Q5 og Volvo XC60. Generelt er feltet af biler særdeles broget, for der er også blevet plads til Land Rover Range Rover Velar og Land Rover Discovery.

Mazda CX-5 stiller op i de større klasser af crossovers, der nærmer sig rigtige SUV’ere. Foto: Mazda

Klassisk bilstørrelse

I den traditionelle lille mellemklasse finder vi de nye Fiat Tipo, Honda Civic og Hyundai i30, mens firmaklassen kun indeholder en enkelt bil, nemlig den nye Opel Insignia.

Til sidst stiller de mere eksotiske Jaguar XF Sportbrake og Kia Stinger op, samtidig med at feltets billigste bil, Kia Picanto, og den lille Suzuki Ignis bekræfter, at der er noget for enhver smag.

Begrebet »værdi for pengene« spiller sædvanligvis en afgørende rolle for juryen, når der skal sættes navn på årets bedste bil. Dog kan der være undtagelser fra fornuften, det så vi for år tilbage, da den hundedyre, men teknisk interessante Opel Ampera vandt. Vi er alle sammen meget klogere onsdag den 11. oktober, hvor juryens 23 medlemmer har stemt.

Her fra Jyllands-Posten deltager Jens Overgaard og Christian Schacht som jurymedlemmer.

Deltagerne

Alfa Romeo Stelvio - Audi Q5 - Citroën C3 Aircross - Fiat Tipo - Ford Fiesta - Honda Civic - Hyundai i30 - Jaguar XF Sportbrake - Kia Picanto - Kia Rio - Kia Niro - Kia Stonic - Kia Stinger - Land Rover Range Rover Velar - Land Rover Discovery - Nissan Micra - Mazda CX-5 - Opel Crossland X - Opel Grandland X - Opel Insignia - Peugeot 5008 - Seat Ibiza - Seat Arona - Skoda Kodiaq - Subaru XV - Suzuki Ignis - Suzuki Swift - Toyota C-HR - Volkswagen Polo - Volvo XC60

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her