*

Biler

Luksus-crossovere: Kineserne går i højden

Ny bølge af kinesiske bilproducenter vil have fodfæste i Europa med luksuriøse crossover-modeller, der også lanceres med eldrift.

Great Wall lader op til at indtage Europa med luksus-crossovere fra Wey, der er mærkets high end-divison. Foto: Jens Overgaard

FRANKFURT — Der er kun ganske få meter mellem dem. Men en verden til forskel.

Vi befinder os på den store biludstilling i Frankfurt, hvor kinesiske Great Wall – meget symbolsk – har opbygget en stor stand med en række nye store crossovermodeller fra mærkets luksusdivision, Wey, lige over for Lexus, der er Toyotas high end-mærke.

Kinesere i Europa

Great Wall har i dag fabrikker i Ungarn og Rusland og sælger i beskedent omfang især pickupper i Europa.

Landwind sælger den lille CV9 få steder i Europa.

Geely, som ejer Volvo, lancerer snart Lynk & Co, men har proklameret, at man snart vil sælge biler under eget navn i Europa. Mærket gearer p.t. op for koncernens udviklingscenter i Gøteborg.

Brilliance trak sig efter forsøg på indtog for nogle år siden.

Efter flere tilløb med biler i de billigere prisklasser lægger kineserne nu an til endnu en stor landgang på det ekstremt konkurrenceprægede europæiske marked.

Vi har set det før med mindre biler. Men denne gang er opskriften anderledes. Spydspidserne hedder luksuriøse crossovere på størrelse med biler som Audi Q5, der får mulighed for el- eller hybriddrift.

Det gælder også hos Chery, der stiller op med mærkets Exeed luksusbrand på samme udstilling. Hos Borgward, der er et genoplivet tysk mærke med kinesiske ejere og produktion i Kina, står der allerede tre store crossovere, hvor topmodellen BX7 kommer til salg i Tyskland senere på året.

Svingende kvalitet

Opskriften er luksusudstyr, opkobling til internettet og senere hybrid- og eldrift. Således byder Chery Exeed på mulighed for digital instrumentering og storskærme

Selv om kvaliteten er blevet bedre end i de første Kina-biler, og den kemiske duft, som dengang hang ved, er væk, er vi stadig ikke på niveau med de europæiske biler.

Vi kunne i en iWey-model således konstatere, at selv om der var arbejdet grundigt med finishen af læderbeklædningen på instrumentbordet, var drejekontakterne som på et discount-stereoanlæg fra 1990’erne.

Tysk-kinesiske Borgward lancerer senere på året BX7 i Tyskland. Det er den første luksus-crossover i Europa fra bilproducenten.

Til gengæld byder en topmodel som Wey VV7S ifølge brochurematerialet på en fuld pakke af sikkerheds- og infotainmentsystemer. Med i regnestykket er ansættelse af europæiske designere og marketingfolk. Det er dog ikke helt slået igennem endnu. Striben af klaveragtige kontakter i midterkonsollen i topmodellen var således kopieret direkte fra den første generation af Porsche Panamera. Mens fronten på modellerne minder mistænkeligt meget om snuden fra Lexus-bilerne. Et mærke som Chery vil dog åbne et europæisk designcenter og har lavet aftaler med store europæiske underleverandører til bilindustrien som Bosch og Continental.

Forskellige strategier

Taktikkerne fra de kæmpestore kinesiske fabrikker, der sælger mange biler på hjemmemarkedet, er meget forskellige. Geely købte i sin tid Volvo og har med succes udviklet mærket. Næste skridt kommer, når koncernens nye luksusmærke, Lynk & Co, der bygger på Volvo-teknologi og er med design fra samme hus, snart lancerer en stor crossover som første skridt i en større offensiv.

Great Wall kan dog være på vej ad samme sti. Ifølge udenlandsk motorpresse er Great Wall nemlig i spil som købere til den haltende Fiat-Chrysler-koncern. Det giver mening, fordi Great Wall, der på hjemmemarkedet har specialiseret sig i SUV’er, vil kunne give et boost til Jeep i det det store land.

Chery er snart klar med modeller til Europa fra Exeed-afdelingen, der er luksusdelen hos den kinesiske producent.

Andre store kinesiske bilfabrikker som Geely, Dongfeng Motor Co. og Guangzhou Automobile har afvist at være interesserede i Fiat-Chrysler. Great Wall har dog allerede fabrikker i Ungarn og Rusland og sælger i beskedent omfang pickupper i Europa. Det er uklart, hvor og hvornår vi vil se de luksuriøse høje Wey- og Exeed-modeller, men Borgward vil distribuere biler gennem biludlejningsfirmaet Sixt.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her