*

Biler

Hvad sker der BMW? Monster-BMW deler vandene

Konceptet for den kommende BMW X7 er en på alle måder fyldig suv i den helt store klasse, der skiller sig ud fra de andre modeller.

De kendte BMW-nyrer er blæst op til nærmest ekstreme dimensioner på fronten af den kommende BMW X7. Konceptet ventes at læne sig meget op af den færdige model. Fotos: Jens Overgaard

FRANKFURT - Kontrasterne står i kø på den store IAA-messe i Frankfurt. De kan næsten ikke være større end på BMW-standen, hvor den billedskønne og nærmest nyklassiske produktionsklare nye 8-serie supersportsvogn står side om side med konceptet for den næsten ligeledes færdige store X7 suv, der bliver en slags overbygning på 7-serien, og lanceres til næste år.

Den kantede bil skal være en konkurrent til de helt tunge drenge i luksusklassen som Range Rover. Det er noget, profilen giver et klart fingerpeg om. Men fronten og bagenden deler vandende på udstillingen. Der sker nemlig noget med designet, når kølergrillen med det sydtyske mærkes i forvejen store nyrer blæses op til størrelse XL, så de ligner en kæmpe grisetryne, og parres med et par smalle sammenknebne øjne af full LED-forlygter.

De kantede former agterude minder om Range Rover. Baglygtedesignet er europæisk, men kunne også være asiatisk, hvilket fortæller noget om målgruppen. Foto: Jens Overgaard

Modellen syner i alle tilfælde både tung og aggressiv, men stilen passer formentligt godt til de store markeder i USA og Kina, hvor X7 skal gøre sig gældende som en af de nye topmodeller, og da også bygges på BMW-fabrikken i Spartanburg i amerikanske South Carolina. Og når konkurrenten her er en bil som den voldsomme Cadillac Escalade, gælder det om at markere sig i bybilledet. Det gælder også på hjulfronten, hvor ruller på 23 tommer giver kontakten med vejen.

De indre kvaliteter er der ingen tvivl om i den lange bil, der vil kunne fås med tre sæderækker og plads til syv. Her vil sæderne på anden række også kunne forskydes i bredde-retningen.

Interiøret et præget af en nærmest ornamenteret luksus og glasflader med berøringskontakter. Foto. Jens Overgaard

Kabinen byder på det nyeste infotainment og betjeningslayout koncentreret omkring en 12,3 tommer skærm og med store glasflader, der har haptiske kontakter, hvor glasset kan give feedback, som i den nye Audi A8. Og selvfølgelig er der supertynde berøringsskærme til bagsædepassagerne.

Modellen er vist som plug-in hybrid, hvor BMW’s Twin Power turbobenzinmotor spiller sammen med et batteri, der kan oplades i stikkontakten. Specifikationerne kendes dog ikke, lige som der heller ikke er løftet sløret for det eksakte introduktionstidspunkt.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Musik-Aarhus melder klar til Eskelund
Et forslag om at afsætte 10 mio. kr. til at indrette Eskelund som ny koncertplads møder roser fra Northside og en række andre musikaktører. Eskelund indgår i budgetforhandlingerne. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her