*

Biler

Ford vil også være med på bølgen af høje minibiler

Den høje Ecosport kommer nu endelig til Danmark efter et facelift. Vi kigger på modellen, der vises på IAA-messen i Frankfurt.

Ford Ecosport er på samme tid både forfriskende og rustik. Den kommer både med for- og firehjulstræk. Foto: Jens Overgaard

FRANKFURT - Mens bølgen med de høje biler boomer, har Ford manglet et moderne bud i de mindre klasser. Stærkeste kort har været den noget rustikke Ecosport, der indtil videre har kørt ud om Danmark. Men med et facelift er den blevet mere civiliseret og kommer nu på programmet hos den danske importør, som lancerer den i starten af 2018. Vi tager et nærmere kig på den faceliftede model, der har premiere på den store IAA-biludstilling i Frankfurt.

Ecosport, der egentlig er udviklet som terræn-duelig bil til bl.a. Sydamerika og Indien, har fået en opgraderet front, mere civiliseret interiør og omfattende udstyr.

Interiøret er fået en opgradering med fritstående skærm og mulighed for musik fra B&O Play, men der virker noget dystert. Foto: Ford

Det er en bil, hvor der er lagt vægt på det praktiske, og som befinder sig i samme klasse som Peugeot 2008 og Renault Captur. Eco Sport fås, modsætning til disse, både med for- og firehjulstræk, og virker da også noget højbenet og rustik her på messen, hvor det ene sprudlende design efter det andet slår igennem i klassen.

Indendørs opleves Ecosport dog både praktisk og rummelig. Den store sidehængslede bagklap, der også kendes fra Toyota RAV4 er nem at have med at gøre, hvis der skal en stor kasse ombord, men det modsatte ved liden plads.

Kabinen opleves dog noget mørk og dyster, selv om Ford bl.a. har opgraderet med en fritstående skærm og mulighed for fabrikkens nyeste infotainment system med automatisk nødopkald, Sync 3, med skærme i op til otte tommer og endda musik fra B&O Play, der kan styres fra en fritstående skærm,

Ecosport vil derimod kunne leveres med automatisk nødbremse.

Her spiller dåbsattesten fra 2011 ind på modellen, der har en undervogn, som et stykke hen af vejen bygger på den udgåede Fiesta-generation. Den produceres på Fords fabrik i Rumænien.

Den sidehængslede bagklap på Ecosport praktisk, men giver også begrænsninger, hvis pladsen er liden. Foto: Jens Overgaard

Motorprogrammet omfatter Ecoboost benzinmotor, der går op til 140 hk, mens der også kommer dieselvarianter.

De der vil have en mere sofistikeret høj bil, kan gå efter den helt nye Fiesta Active, hvor frihøjden er hævet syv cm, og som også lanceres herhjemme i 2018.

Ford har endnu ikke priser klar på Ecosport, men konkurrenterne starter typisk fra 160-180.000 kr.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her