*

Biler

Kraftfuld Kia vil bide skeer med de store

Ny Kia Stinger vil bide skeer med de store og satser på design, motorkraft og udstyr. Priserne er dog også på et niveau, hvor man ikke forærer noget væk.

Bløde, nærmest kælne linjer, detaljer som luftindtag i forskærmene og en silhuet som en sportscoupé med fire døre. Opskriften for en Kia, som vil rykke op i en ny klasse, er klar. Foto: Kia

Kia vil tages alvorligt. Ikke bare af dem, der vælger bil med pengepungen, men nu også af dem, der vælger efter mere svævende kriterier som køreglæde og design.

Midlet er en ny sportssedan med baghjulstræk eller firehjulstræk og op til 370 hk.

Kia Stinger er en frisk provokation til bilindustrien, men også et vink med en vognstang om, at koreanerne nu er klar til at gå et gear op og konkurrere med alle midler.

Den store firedørs coupé vil konkurrere med etablerede spillere som Audi A5 Sportback, BMW 4-serie Gran Coupé og den nye Volkswagen Arteon.

Den store firedørs coupé vil konkurrere med etablerede spillere som Audi A5 Sportback, BMW 4-serie Gran Coupé og den nye Volkswagen Arteon. Koreanerne forærer dog heller ikke ligefrem Stinger væk.

Prisen starter ved 649.999 kr. for en Kia Stinger GT-line med en 2,0 liters turbobenzinmotor med 255 hk og baghjulstræk. Topvarianten, Stinger GT med en 3,3-liters V6-motor med biturbo og 370 hk, koster kr. 849.999 kr. De første Stinger-modeller skulle lande i Danmark i løbet af december. Der er endda en dieselversion med 2,2 liter motor og 200 hk: Med baghjulstræk koster den fra 674.999 kr. Til sammenligning koster den nye VW Arteon fra 685.000 kr. med 280 hk benzinmotor og 560.000 kr. med 190 hk dieselmaskine.

Bag rattet er der dømt en luksusoplevelse med mere lækre materialer, end vi er vant til i en Kia. Foto: Kia

Det mest relevante er selvfølgelig de beskatningsmæssige værdier ved erhvervsleasing, og de kendes endnu ikke. Men konkurrencen her er benhård, hvor især BMW og VW er konkurrencedygtige. Hvis ikke Kia kommer op med et attraktivt niveau, forbliver Kia Stinger en nichebil herhjemme.

Interessant topmodel

Alle tre motorvarianter er koblet sammen med en ottetrins automatgearkasse, men topversionen virker som den, der giver mest bil i forhold til konkurrenterne. For det første er den særdeles kvik med en acceleration fra 0-100 km/t. på kun 4,9 sek., og de tilsvarende motoriserede udgaver af Audi og BMW er dyrere.

Desværre er forbrugstallene langt fra at være imponerende, slet ikke de to benzinvarianter, der kører hhv. 12 og 9,9 km/l ifølge det officielle EU-snit.

Vi har endnu ikke haft lejlighed til at prøve bilen, men de første internationale rapporter tyder på, at den kan køre op med konkurrenterne.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Syv fantastiske oplevelser i Kinas gamle kulturby
Suzhou, som kaldes Østens Venedig på grund af de mange kanaler, rummer nogle af Kinas smukkeste haver, templer og museer med genstande, der fortæller byens flere tusind år lange historie. 
Se flere
Mange har sprunget 2017 over
4 af 10 aarhusianere har endnu ikke interesseret sig for kulturhovedstadsåret. Det er som forventet, mener både borgmester og ledelsen af Aarhus 2017. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her