*

Biler

Bilsalget på vej mod endnu en rekord

15.207 glade bilister. Ferieperioden brugt til bilkøb. Bilsalget for 2017 tegner rigtig godt.

Peugeot 208 er nok engang nummer 1 på listen over de mest indregistrerede biler i Danmark, denne gang i juli. Foto: PR

Mens danskerne sjosker rundt i gummistøvler, har bilhandlerne al mulig grund til at synge og danse i regnen.

Top-20, bilsalget i juli

1. Peugeot 208 706
2. VW Golf 562
3. Toyota Yaris 470
4. VW Up 462
5. Nissan Qashqai 357
6. Toyota Aygo 357
7. VW Touran 348
8. Citroën C1 342
9. VW Polo 311
10. Renault Clio 305
11. Opel Insignia 304
12. Skoda Octavia 290
13. Kia Rio 288
14. Opel Karl 260
15. Peugeot 2008 259
16. Ford Focus 246
17. VW Passat 243
18. Citroën C3 242
19. Skoda Fabia 224
20. Opel Astra 199

Kilde: De Danske Bilimportører

Salget af nye personbiler går nemlig strålende.

Da sommeren var mest strålende på den våde måde, søgte danskere i tusindvis ly i bilhusene og satte feriepengene i et nyt køretøj.

I alt 15.207 funklende nye biler rullede ud i vandpytterne i løbet af juli. Dermed ser 2017 ud til at blive endnu et rigtig godt år for de danske nybilforhandlere med et salg til og med juli på 138.998 personbiler i år knap 5 pct. (4,8 pct.) over sidste års 132.576.

Den mest indregistrerede bil i juli blev Peugeot 208, fulgt af den faceliftede Volkswagen Golf og den opdaterede Toyota Yaris.

Analyserer vi lidt på de forskellige segmenter, topper VW Up klassen for mikrobiler foran Toyota Aygo og Citroën C1, hvor sidstnævnte for tiden er Danmarks billigste bil i en særlig kampagneversion til 78.990 kr.

I miniklassen er det Peugeot 208, der er klart den mest populære foran Toyota Yaris og klassikeren VW Polo.

Golfklassen domineres af, ja, VW Golf foran Skoda Octavia og Ford Focus, men Opel insignia er kommet godt fra start i firmaklassen og ligger nummer 1 foran VW Passat og Mercedes C-klasse.

Nissan Qashqai ligger suverænt øverst på listen over de mest indregistrerede crossovere/SUV’er foran Suzuki SX4 og Opel Crossland X, mens VW Touran dominerer den traditionelle MPV-klasse og følges af Ford C-Max og Renault Grand Scenic.

I chefklassen har Mercedes E-klasse langt om længe fået konkurrence fra den nye BMW 5-serie, der ligger hhv. nr. 1 og 2 fulgt af Audi A6.

Alle salgstallene skal i øvrigt tages med et gran salt, for de dækker over indregistrerede biler, hvoraf mange er til leasing, udlejning etc.

Den nye Opel Insignia er kommet godt fra start og er den mest solgte i firmaklassen. Foto: Christian Schacht

Mini i stedet for mikro

De tendenser, vi har set inden for segmentfordelingen de senere år, fortsætter. Andelen af mikro- og minibiler falder en anelse, og danskerne køber i nogen grad biler, som er et til to numre større, typisk i SUV/crossover-segmentet, mens mellemklassebilerne i C-segmentet og de store biler i D-segmentet stort set fastholder deres andel. Bilerne i SUV-segmentet udgør en større andel, og efter de første syv måneder af 2017 udgør de over 14 pct., hvilket er betydeligt mere end de 4-5 pct. for blot få år siden.

Andelen af mikrobiler, som for fire år siden var over 35 pct., ligger i dag på rundt 20 pct., mens de B-segmentet (mindre biler) har ligget stabilt på ca. 30 pct.

VW Golf ligger øverst på oversigten over bilerne i den lille mellemklasse. Foto: Thomas Hjortshøj

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Gå til bords i Tangkrogen
Den 1. og 2. september bliver der dækket op til 820 gæster i Tangkrogen, når kulturårets største gastronomiske event, Det Gode Bord, afholdes med deltagelse af kokke fra Japan og Grønland. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her