*

Biler

Høj indbygget sikkerhed i de nyeste bilmodeller

Nødbremse med fodgængergenkendelse og fartbegrænser er standard på samtlige seks nye bilmodeller i Euro NCAP-sikkerhedstest, der, på nær en, henter de maksimale fem stjerner.

Stelvio, som er Alfa Romeos bud på en høj sportslig crossover, får fem stjerner og er blandt de bedste. Fotos: Euro NCAP

Der er masser af roser til sikkerheden i sommerens første store test fra Euro NCAP, hvor seks af de aktuelle nyheder møder muren. Her får fem af de seks testede biler de maksimale fem stjerner, mens en enkelt må nøjes med de mere middelmådige 4 af slagsen.

Helt oppe at ringe er Alfa Romeo Stelvio, Hyundai i30, Opel Insignia, Seat Ibiza og VW Arteon. Honda Civic klarer sig dog en smule ringere og må nøjes med fire Euro NCAP-stjerner.

VW Arteon ligger også i den pæne ende og henter sikkert de fem stjerner.

Se Videoerne: Sådan gik det

Euro NCAP har netop sikkerhedstestet syv biler. Her er resultaterne af testen, hvor det tæller med på plussiden, når elektroniske hjælpesystemer som automatisk nødbremse er standard-udstyr på alle biler i et givent modelprogram.

5 stjerner: Alfa Romeo Stelvio, Hyundai i30, Opel Insignia, Seat ibiza, VW Arteon.

4 stjerner: Honda Civic

3 stjerner: Ford Mustang (gentest)

Alle biler har et meget højt niveau af de vigtige elektroniske sikkerhedssystemer som standard. Det gælder automatisk nødbremse og fartbegrænser, som er ombord fra fabrikken, selv om bilerne spænder bredt prismæssigt.

Trafiksikkerhed: Volkswagen-biler skal snakke sammen

Tidligere har flere producenter valgt, at grundmodellerne ikke får nødbremsen, så man altså skal betale en merpris for at få den bedst tilgængelige teknologi. Det har kostet hos Euro NCAP, hvor der kun er fuld bonus, når systemet er med i alle modeller, hvilket er tilfældet i denne omgang.

Bløde trafikanter

Testen viser også, at det ikke kun er for føreren og passagererne, at nye biler bliver mere sikre. De automatiske nødbremser er nemlig blevet så gode, at de nu også selv genkender og bremser for bløde trafikanter som fodgængere.

»Det er et meget flot resultat, der vidner om, at sikkerheden i og omkring nye biler bliver stadig bedre. Det viser også, at selv om Euro NCAP løbende skærper kravene, så formår bilproducenterne at følge med. Alt sammen til gavn for trafiksikkerheden. Det er meget positivt,« siger Søren W. Rasmussen, der er FDM’s repræsentant i Euro NCAP.

Honda Civic snubler som gruppens eneste og får kun fire stjerner trods flot niveau af sikkerhedsudstyr.

»Udviklingen inden for nødbremser går hurtigt, og de er nu blevet så avancerede, at de også bremser for cyklister og fodgængere. Nok så positivt er, at det er udstyr, der i dag findes i biler i selv den lave ende af prisskalaen. Det har forbedret den generelle trafiksikkerhed markant, og derfor anbefaler FDM også, at man kun køber nye biler, der har nødbremse,« siger Søren W. Rasmussen.

Ud over gruppen med de seks biler er Ford Mustang blevet gentestet. Tidligere i år blev det bare til to ringe stjerner for den amerikanske sportsvogn. Nu har den så fået en automatisk nødbremse, der også bremser for fodgængere, og en linjevogter. Det giver bonus, hvilket nu udløser tre Euro NCAP-stjerner.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu

JP mener: Coop har lavet selvmål

Hvad er mon den dybere mening med at lade sig spænde for den løbende kampagne mod dansk landbrug?
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Tydeligt ironisk BBC-vært læste gammel nyhed på direkte tv
BBC-værten kunne i denne uge afsløre, at det britiske kongehus får en ny baby til april - men det er en gammel nyhed, bemærkede værten lettere ironisk. 
Se flere
Det bobler i garager og kældre
Fredag afholder Godsbanen ølmarked med smagsprøver fra omkring 20 mikrobryggerier. Et af dem er Brew42 i Lisbjerg, der er et nyt kontraktbryggeri for byens efterhånden mange små håndbryggere. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her