*

Biler

Den nye Mercedes E-klasse smider kludene

Den nye E-klasse er nu klar som en elegant cabriolet, der har klare tråde til den større S-klasse.

Mercedes E-klasse Cabriolet lægger sig i samme hjulmæssige designspor som den større S-klasse Cabriolet. Foto: Mercedes

Offensiven fortsætter hos Mercedes, som nu viser en åben version af den nye E-klasse, der blev præsenteret i fjor, og ligesom den netop lancerede E-klasse coupé også læner sig op ad den større S-klasse på designfronten, hvor den åbne E-klasse er langt mere spændstig end forgængeren.

Ligesom i coupéen har Mercedes’ chefdesigner, Gordon Wagoner, også her skilt sig af med de lettere aparte pontonudposninger på bagskærmene. Her er masser af tråde til S-klassen, hvor Mercedes fremhæver den akustisk isolerede kaleche, som kan slås op og i på 20 sekunder med op til 50 km/t.

Den åbne model er lidt lavere end sedanen, og de udposede bagskærme fra forgængeren er nu væk. Foto: Mercedes

Aircap og Airscarf

Er systemer, som kan bestilles til de åbne cabriolet-modeller fra Mercedes, og som med en el-udskubbelig skinne i toppen af forruden giver henholdsvis læ ved kørsel med kalechen nede og varme til hovedet gennem luftdyser i nakkestøtten.

Mercedes fik i fjor lov til at bruge sidstnævnte igen, efter at det ellers så ud til, at mærket ikke måtte markedsføre Airscarf efter en sag om ophavsrettigheder.

Modellen har selvfølgelig mærkets Aircap- og Airscarf-systemer, som med en el-udskubbelig skinne i toppen af forruden giver henholdsvis læ og varme til hovedet gennem luftdyser i nakkestøtten, og hvor Mercedes i fjor fik lov til at bruge sidstnævnte igen, efter at det ellers så ud til, at mærket ikke måtte markedsføre Airscarf efter en sag om ophavsrettigheder.

Den firesæders cabriolet er med sine 4,83 meter 12,3 cm længere end forgængeren, mens den også byder på 11,3 cm længere akselafstand, hvilket vil kunne mærkes på bagsæderne. Faktisk er cabrioleten sænket 1,5 cm i forhold til limousinen, mens der er mulighed for flerkammers luftaffjedring og støddæmpere med opsætning til henholdsvis Comfort, Sport eller Sport Plus.

Inden døre er der diskret luksus med hele viften af komfort og infotainmentsystemer, inklusive muligheden for to store 12 tommers skærme, der styres med en touchpadlignende controller i rattet ligesom de mindre skærme.

Den åbne Mercedes byder bl.a. også på trådløs opladning af telefonen, som har en nøglefunktion og en række udstyrsmuligheder, der omfatter en AMG-line-version.

Nu med firehjulstræk

Modellen kan også bestykkes medDistance Pilot Distronic, som er en adaptiv fartpilot, der kan følge en forankørende bil helt op til 210 km/t. Man kan også tilkøbe Magic Vision Control, hvor vinduesviskerne med små dyser kun sender den mængde sprinklervæske ud, som er strengt nødvendig, og tager hensyn, når kalechen er nede, så de ombordværende ikke bliver våde.

Inden døre byder den åbne E-klasse naturligvis på Aircap og Airscarf, som giver læ og varme. Foto: Mercedes

Motorprogrammet spreder sig fra en E220d diesel med 194hk til en E400 4Matic benzin med 333 hk. Alle har en nitrins automatgearkasse som standardudstyr. For første gang er det nu muligt at bestille firehjulstrækket 4Matic til en åben E-klasse. Bagagerummet kan klare 385 liter med taget oppe og 310 liter, når det er nede. Mens bagsæderne, som kan deles i forholdet 50/50, giver plads til at stikke et par ski gennem hullet ved ryglænet. Mercedes E-klasse Cabriolet starter fra små 888.000 kr. plus levering.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her