*

Biler

Britisk stationcar med designet i højsædet

Jaguar er nu klar med den store stationcar-version af XF-modellen.

Jaguar XF Sportbrake er stadig elegant. Den er blevet lidt kortere, men vokset mellem akslerne. Foto: Jaguar

Linjerne er trukket til den elegante side på den nye XF Sportbrake, der er Jaguar-sprog for stationcar.

Modellen følger den anden XF-generation, som kom på gaden i 2015.

Englænderne har beholdt den konservative tilgang til tingene, som betyder, at du på nogle områder skal kigge godt efter for at se, at det er en helt ny bil.

Under huden er der dog sket mindre revolutioner på modellen, der starter fra lige under 600.000 kr. for den mindste Pure-model med Jaguars egen 2,0 liters dieselmotor på 163 hk. Beskatningsværdierne ved erhvervsleasing kommer senere

Bagagerummet er med sine 565 liter rummeligt, og det kan klare 1.700 liter med bagsædet nede.

Alle Sportbrake-modeller har luftaffjedring som standard. Fabrikken slår både på de praktiske og sportslige egenskaber ved luftaffjedringen, som supplerer en opbygning i aluminium, der kan bygges ud med bl.a. firehjulstræk og All-Surface Progress Control-systemet, der er med til at klare fremfærden i terræn. På vej kan det sportslige skærpes med adaptive støddæmpere. Den integrerede integral luftaffjedring betyder ifølge fabrikken også mere stabilitet, når bilen har de maksimale 2.000 kg på krogen.

Bagagerummet er med sine 565 liter rummeligt, og det kan klare 1.700 liter med bagsædet nede.

Bag rattet finder du bl.a. instrumenter, der kan styres med håndbevægelser, og en bagklap, som også kan åbnes med gestikulering, mens muligheden for et panoramaglastag på 1,6 kvm også er ny. Samtidig kan de aktive bilister tilkøbe mærkets Activity Key, hvor en gummistrop gør det ud for nøglen.

Nyt er også et luftrensesystem med ionisering, der betyder, at den luft, som kommer ind i kabinen, renses i langt højere grad end i dag. Samtidig er der nu flere sikkerhedssystemer og koncernens nye Touch Pr-infotainmentsystem med en 10 tommer skærm.

Motorprogrammet spænder over dieselmotorer på 163 hk, 180 hk, 240 hk og 300 hk samt en 2,0 liters benzinmotor på 300 hk. Her klarer den mindste diesel 22,2 km/l, mens den største diesel med 300 hk klarer 17,5 km/l.

Den største diesel yder hele 700 Nm, mens den kraftigste benzinmotor klarer 0-100 km/t. på 5,5 sek. Alle modeller kan bestykkes med en ottetrins automatgearkasse fra ZF.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her