*

Biler

Folie med blærefaktor

To modige wrappere ved Skiltefabrikken Svendborg har beklædt verdens hurtigste bil med sort og gul folie. Nu matcher den ny model sin navnesøster fra 1930.

Modet var det vigtigste værktøj, da Skiltefabrikken Svendborg i maj påtog sig opgaven at wrappe verdens hurtigste serieproducerede bil. Her er det Michael Nielsen, der monterer den sidste stribe folie, mens Ludvig og Villum holder døren. Fotos: PR

Ingen vil ligne naboen, og det gælder også, når det handler om farven på vores bil.

Det betyder en stigning i antallet af biler, der bliver pakket ind i folie.

Det sker, samtidig med at teknikken og mulighederne for såkaldt wrapping af biler bliver mere og mere avanceret.

Tag nu en af de mere eksotiske indpakninger: en milliondyr Bugatti Veyron 16.4, der er gået fra lilla til blanksort med en gul dråbe – i stil med en Bugatti T 46 fra 1930.

Jens Hjortholm Andersens design til den ny Bugatti ligger tæt op ad udseendet på Bugattien fra 1930.

Bugatti Veyron EB 16.4, årgang 2008

Motor: 1.001 hk
Turboladere: 4 styk
Kølere: 11 styk
Tophastighed: 407 km/t.
Acceleration: 0-100 km/t. på 2,5 sek, 0-300 km/t. på 16,7 sek.
Brændstof: 100 liter/tank – blandet kørsel ca. 41 l/100 km
4 nye dæk: 200.000 kr.
Ny gearkasse: Ca. 850.000 kr.
Nypris med dansk afgift: 33,4 mio. kr.

Det er Skiltefabrikken Svendborg, der påtog sig opgaven, hvor det både krævede færdigheder og mod at give sig i kast med nr. 137 af de i alt 450 producerede Veyron-modeller. Ejeren af bilen er Jørgen Strøjer og en del af Strøjer Samlingen på Fyn.

Jens Hjortholm Andersen fra Skiltefabrikken Svendborg blev udfordret til at tegne udkast til design, og da Jørgen Strøjer havde valgt sin favorit, blev det bedste team af modige wrappere samlet til at løse opgaven.

Michael Nielsen, som er fastansat på Skiltefabrikken, har masser af erfaring med at wrappe biler, og freelanceren Simon Manley Jokumsen, som er nordisk mester i wrapping og i år fik en sjetteplads ved VM, skulle klare opgaven på tre dage.

Den kunne have været klaret hurtigere, men det blev til et helt show, hvor lokale erhvervsforbindelser blev budt ind i montagehallen til øl, chips og et kig på verdens vildeste bil, mens den fik sine bløde kurver dækket af stramsiddende sort og gul folie.

Udfordringerne

»Vi arbejder med min favoritfolie, en Avery Supreme Wrapping, som er fleksibel og let at løsne, når vi skal tilpasse detaljer,« fortæller Simon Manley Jokumsen og beskriver den sværeste del af processen.

Den største udfordring var spejlene og en vanskeligt tilgængelig flade over motorblokken.

»Største udfordring er spejlene og en vanskeligt tilgængelig flade over motorblokken, men ellers er det mere modet, der skal til .«

Skiltefabrikken mener selv, at den bruger markedets bedste folie, der også kan afmonteres problemfrit. Skalpellen bliver håndteret med sikker hånd og kommer aldrig nær lakken. Her bliver snittene lagt med specialtape med en stærk nylonsnor i, som kan snitte folien væk fra lakken.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her