*

Biler

BMW ruller en praktisk femmer ud

BMW 5-serie Gran Turismo skifter navn til 6-serie Gran Turismo og er fortsat et bud på en femdørs bil i den store firmabilklasse.

Den nye BMW 6-serie Gran Turismo er elegant og har et mere markant udtryk end den tidligere 5-serie Gran Turismo. Foto: BMW

Premium-mærkerne fortsætter med at knopskyde modelrækkerne, hvor kendte modeller nyfortolkes. Det gælder også den kendte 5-serie Gran Turismo, som nu skifter navn til 6-serie Gran Turismo i forbindelse med, at den sydtyske koncern lancerer en femdørs version af den helt nye 5-serie fra i fjor.

Den sælges med følgende beskrivelse, hvilket meget godt indrammer tankerne med modellen: ”BMW 6-serie Gran Turismo byder på en kombination af langdistanceegenskaber og en smuk coupéform, hvilket resulterer i en funktionel bil med en rummelighed, der indbyder til en længere rejse.”

Bagspoileren hæver sig automatisk, når bilens hastighed når 120 km/t., og falder på plads, når bilen når ned under 80 km/t.

Den appellerer ligesom forgængeren og konkurrenter som Audi A7 til bilister, der gerne vil have lidt mere elegance over tingene end i en klassisk firma-sedan.

Her er dog også tale om en bagsæderække med tre sæder i fuld størrelse og ikke to enkeltsæder, som det har været set i visse mere afrundede modeller. Og ifølge fabrikken er der også rigeligt med benplads.

På den praktiske front byder den 5,1 meter lange bil da også på et stort bagagerum, der kan sluge 610 liter, hvilket er 110 af slagsen mere end forgængeren.

Luftaffjedring

De fleste BMW-kørere vil dog utvivlsomt være mere interesseret i køreegenskaberne. Her byder den nye model på en optimeret undervogn, hvor luftaffjedring på bagakslen er standard. Som noget helt nyt kan vælges ”Executive Drive”, hvor man bl.a. kan justere frihøjden op med 20 mm eller sænke 10 mm, så bilen tilpasses omgivelserne og vejen forude.

Bagspoileren hæver sig automatisk, når bilens hastighed når 120 km/t. og falder på plads, når bilen når ned under 80 km/t. Dette hjælper med at holde luftmodstanden nede og downforcen oppe. Helt i tidens ånd har den nye 6-serie slanket sig og er i gennemsnit 150 kg lettere. De mange kilo er hentet ved ekstra brug af aluminium og højstyrkestål.

Udstyr og motorisering er fra starten til den pæne side. Der vil fra lanceringen være tre forskellige motorer et vælge imellem, nemlig 630i med 258 hk, 640i med 340 hk og 630d med 265 hk. Alle modeller har som standard ottetrins Steptronic-automatgearkasse. Med i standardpakken er også navigationsanlæg, Dakota-lædersæder og automatisk klimaanlæg, og sikkerhedssystemer med bl.a. kollisions- og fodgængeradvarsel.

På ekstraudstyrslisten kan der vælges en ny version af aktiv fartpilot, der opererer i hastigheder mellem 0 og 210 km/t.

Danske priser eller beskatningsværdier kendes endnu ikke for modellen, der vises på det kommende IAA motorshow i Frankfurt til september.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her