*

Biler

Her er den genfødte Saabmodel

Linjerne er velkendte, men nye, smalle forlygter giver et nyt look. Vi taler om de kommende genfødte Saab-modeller i form af sedanen Nevs 9-3 og crossoveren Nevs 9-3X.

Den nye elektriske Nevs 9-3 har takket være smalle lygter fået et mere ungdommeligt udseende end den aldrende Saab 9-3, den bygger på. Nevs melder dog ikke noget om, at der skulle være full LED-lygter. Fotos: Nevs

Linjerne er velkendte, men nye, smalle forlygter giver et nyt look. Vi taler om de kommende genfødte Saab-modeller i form af sedanen Nevs 9-3 og crossoveren Nevs 9-3X.

Det kinesiske selskab, der har købt rettighederne til resterne af det svenske mærke, der nu relanceres med eldrift, viser nemlig konceptversioner for de elektriske modeller på den store elektronikmesse CES i Shanghai, som åbner nu.

Bilerne får en rækkevidde på 300 km og en række features som en elektronisk nøgle, der styres med telefonen, hvor man også kan starte opvarmning eller nedkøling af bilen. Modellerne får også det, som Nevs kalder ”Always Clean Air Cabin”, der skulle kunne fjerne 99 pct. af de farlige partikler, som typisk er i luften i de overfyldte og smogforurenede kinesiske storbyer. Det er sikkert ikke et dårligt salgsargument i Riget i Midten, hvor der ifølge Nevs allerede er 150.000 forudbestillinger på modellerne, der kommer på markedet i 2018.

Linjerne er velkendte, men nye, smalle forlygter giver et nyt look.

De lanceres i et pilotprojekt i storbyen Tianjin med 15 mio. indbyggere, hvor de også skal indgå i såkaldte pools, hvor bilerne deles af flere personer. Flåderne skal styres med software, som undervejs både kan diagnosticere bilerne og førernes tilstand.

Konceptbilerne er vist med kameraer i stedet for sidespejle. Men det ændrer sig typisk til almindelige sidespejle på de endelige produktionsmodeller.

Nevs (National Electric Sweden) droppede for et par år siden Saab-navnet, fordi en aftale om at kunne bruge navnet udløb. Derfor sælges bilerne nu under navnet Nevs. Der planlægges også en række elektriske modeller på Saabs såkaldte Phoenix-platform, som skulle danne basis for nye Saab-biler, inden fabrikken gik konkurs. De fleste skal bygges i Kina, men der arbejdes også på at få en produktion i gang i svenske Trollhättan, hvor der er research- og udviklingscenter.

Nevs fik for et par år siden produktionen af den aldrende 9-3-model i gang igen. Det var en udgave bestykket med den klassiske 2,0 liters benzinmotor på 220 hk, som var den første, mens en eldrevet model rettet mod det kinesiske marked har været lang tid undervejs.

Nevs solgte den genopstandne 9-3’er med benzinmotor til en pris på 279.000 kr. i Sverige eller samme pris som en Volvo S80. Det ville svare til en pris på 500.000 kr. herhjemme. Produktionen nåede officielt op på seks biler om dagen. Men det er uklart, hvor mange biler der blev solgt.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her