*

Biler

VW sidder solidt på bilsalget

Fem Volkswagen-modeller på top-20-listen over indregistreringer i maj, hvor de fire ligger helt i toppen. Et bredt program til både erhvervlivet og private kunder er den primære årsag.

Den faceliftede Volkswagen Golf er en af højdespringerne på listen over indregistreringer i maj. Foto: Thomas Hjortshøj

Der står VW på usædvanligt mange nyindregistrerede biler i maj, hvor Up, Golf, Passat og Polo som perler på en snor besætter 2.- til 5.-pladsen på top-20-listen, mens Touran følger efter på en 16. plads.

Der blev afsat 3.038 Volkswagen, og det er ifølge importøren første gang, at et enkelt bilmærke har solgt over 3.000 biler i den samme måned. En umiddelbar søgning hos De Danske Bilimportører, der går tilbage til 2010, bekræfter, at det er rigtigt nok.

De mange folkevogne er afsat i en måned, der med godt 22.000 biler ligger en fjerdedel over salget i den noget tamme april måned og fem pct. over maj i fjor, så der nu i årets først fem måneder er solgt 100.000 biler, hvilket er syv pct. over samme periode i fjor.

Peugeot 208 var i maj endnu en gang den mest indregistrerede bil. Foto: Peugeot

Bilsalg Top-20 maj

1. Peugeot 208 909
2. VW Up 615
3. VW Golf 601
4. VW Passat 593
5. VW Polo 553
6. Skoda Octavia 529
7. Renault Clio 519
8. Nissan Qashqai 505
9. Hyundai i10 484
10. Toyota Yaris 479
11. Skoda Citigo 462
12. Ford Fiesta 453
13. Citroën C1 444
14. Opel Astra 438
15. Citroën C3 386
16. VW Touran 362
17. Toyota Aygo 351
18. Peugeot 308 328
19. Peugeot 2008 320
20. Toyota Auris 314

Kilde: DBI

Mange biler til leasing

Peugeot og VW har længe kæmpet om at være danskernes foretrukne bilmærke. Den franske løve, som ellers har ligget højt med flere modeller, kunne i maj dog kun smykke sig med én topplacering, nemlig en førsteplads til 208’erne, der solgte lige over 900 biler. 308 og 2008 ligger nede på 18.- og 19.-pladsen.

Der er flere årsager til, at der er så mange Volkswagen-modeller i top, lyder det fra Søs Righolt, der er pressechef hos den danske importør.

»Vi har et bredt program til de rigtige priser samt et kurant lager,« lyder det.

I dag er det nemlig også vigtigt at kunne levere hurtigt, når køberen først har bestemt sig. Det er ikke alle, som har lyst til at vente de to-fire måneder, det normalt tager at producere en bil, men der kan dog være længere leveringstid på enkelte modeller.

Med til at trække VW-salget op er bl.a. en faceliftet Golf, en Up med 90 hk turbobenzinmotor samt leasingkampagner på især Polo. En specialkørsel fra De Danske Bilimportører, der omfatter både privat- og erhvervsleasing – viser, at godt 60 pct. af de indregistrerede Poloer i maj var leasede, 50 pct. af Golferne og hver tredje Up ligeledes på leasing, mens Passat som firmabil helt naturligt topper med 75 pct.

Peugeot, som ellers har slået salget af 208’eren stort op på leasing, er gået den anden vej. I maj var således kun hver fjerde eksemplar af modellen leaset. Til sammenligning var godt hver anden Nissan Qashqai og hver anden Renault Clio, som kom ud på gaden i maj, leasede.

Biler op i størrelse

Tallene viser også, at danskernes appetit på mikrobiler fortsat falder og ligger langt under en femtedel af det samlede salg, mens andelen af minibilerne stiger og nu udgør en tredjedel af indregistreringerne. Mellemklassen holder skansen på en femtedel, mens især de høje SUV’er og crossovere fortsat vinder terræn og nu nærmer sig andelen for mikrobilerne.

Også Skoda Octavia har fået et facelift, og modellen er nu rykket op på en 6.-plads. Foto: Skoda

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Test: Høj Peugeot i fin form med mindste motor
Vi tester Peugeot 3008, som vi sammenligner i versionerne med de to mindste motorer - en benzinmotor på 130 hk og en dieselmotor på 120 hk. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her