*

Biler

Dæk uden luft rykker tættere på

Bridgestone klar med cykeldæk, hvor luft er skiftet ud med plasticeger, mens der forskes i bildæk med samme teknologi.

De nye dæk uden luft fra Bridgestone debuterer på cykler. Det sker i 2019. Bridgestone har også vist ”Air Free Conceptet” med de luftfrie dæk på en bil. Det var på Tokyo Motor Show for et par år siden. Foto: Bridgestone

Nutidens bildæk kan snart virke gammeldags.

Der forskes nemlig intensivt i nye dæktyper, som fungerer helt uden luft.

Det sker bl.a. hos Bridgestone, som i 2019 lancerer en ny type cykeldæk, hvor luften er skiftet ud med plasticeger, der samtidig har en affjedrende effekt.

Den såkaldte ”Air Free Concept”-teknologi er også vist på en bil, som stod på Tokyo Motor Show for et par år siden. Her er der ligesom på cyklen brugt en letmetalramme til dækket, der har almindelig gummi på slidfladen.

Bridgestone Air Free Concept
  • Er dæk bygget op med plasticeger i stedet for luft.
  • Rammen er lavet af letmetal, mens der er en slidbane af gummi.
  • De nye dæk uden luft fra Bridgestone debuterer på cykler. Det sker i 2019.
  • Bridgestone har vist ”Air Free Conceptet” med de luftfrie dæk på en bil. Det var på Tokyo Motor Show for et par år siden.

Den nye teknologi har en række fordele, forklarer Jesper Sørensen, der er teknisk chef hos Bridgestone Danmark.

»Der er vægtfordele, fordi de nye dæk vil være lettere, samtidig skal man ikke bekymre sig om, at dæktrykket er korrekt,« siger Jesper Sørensen.

Miljøvenlige

Netop vægten tæller i en tid, hvor bilfabrikkerne jagter hvert et gram for at få brændstofforbrug – og senere elforbrug – ned. Ud over det store fremskridt, at dækkene ikke kan punktere, vil miljøbelastningen ved de nye dæk også være mindre end i dag.

»Selve produktionen udgør i dag en stor del af miljøbelastningen ved dæk, og den vil være langt mindre her,« siger Jesper Sørensen.

Desuden vil man måske kunne nøjes med at skifte slidbanen frem for hele dækket, når den er slidt op. Det er uvist, hvornår dækkene til biler vil være klar. Men det vil formentlig i første omgang være til mindre biler som f.eks. golf-biler. Cykeldækkene kommer efter alt at dømme i første omgang til de cykler, som de er udviklet specielt til, mens der ikke er meldt ud om, hvornår de kan erstatte alle typer cykeldæk, så en punktering vil være en saga blot også her.

Historien

Paradoksalt var dækkene i gamle dage fuldstædigt massive, og de var ret dårlige at køre med, og høje hastigheder var en katastrofe.

Men så kom folk med efternavne, vi kender fra dæk, mere eller mindre samtidigt i tanke om at lave en gummiring og puste den op med luft.

Robert Thompson patenterede faktisk luftgummiringen i 1840, men han var forud for sin tid. Opfindelsen kunne ikke produceres og bruges i praksis. Opfindelsen blev glemt. Først da luftgummiringen blev genopfundet af J.B. Dunlop i 1888, kom der gang i sagerne. Og lappegrejerne.

Den første racerbil, der var udstyret med luft i ringene, var en Peugeot, som stifteren af Michelin deltog med i Paris-Bordeaux-løbet i 1895. Michelin medbragte 22 sæt ekstra slanger og brugte dem alle sammen. Derefter måtte han lappe sig frem efter utallige punkteringer og eksplosioner.

Men dæk, hvor lufttrykket jævnligt skal kontrolleres, og som risikerer at punktere, er måske ikke den rette teknologi til fremtiden ...

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her