*

Biler

Ekstra barsk Jeep til entusiasterne

Jeep klar med et let facelift af den store Grand Cherokee og ny topmodel.

Den barske Trailhawk med bl.a. luftaffjedring, kevlerdæk samt ekstra hævet og forstærket undervogn er ny i programmet for Jeep Grand Cherokee. Foto: Jeep

Hvad er mere naturligt end at kreere en ekstra terrænduelig version som toppen af kransekagen på modelprogrammet? Det spørgsmål giver næsten sig selv, når man hedder Jeep og lever af at brande sig på at kunne forcere næsten hvad som helst i terrænet.

Det gælder i særdeleshed også den store Grand Cherokee, der nu kommer i en såkaldt Trailhawk-version, og som lanceres i forbindelse med et facelift af modellen. Jeep markerer samtidig, at modellen kan fejre 25 år på markedet. Det sker i en tid, hvor SUV’erne, som den oprindelige og mindre Cherokee fra 1974 er en af stamfædrene til, kører deres sejrsgang verden over.

Trailhawk, der er helt ny i Grand Cherokee-familien, er udstyret med en 3,0 liters V6 MJT-dieselmotor med 250 hk, ottetrins automatgear og avanceret firehjulstræk. I forhold til de andre modeller har den Quadra-Lift luftaffjedring, avanceret Quadra-Drive II-firehjulstræk, 18 tommer alufælge med Kevlar-forstærkede dæk og ekstra beskyttelse af undervognen. Indvendigt kan de ombordværende hoppe ombord i sæder med bedre støtte, som passer til off-road-kørsel samt et specielt modul i infotainmentsystemet, som viser off-road-informationer i det store display i midterkonsolen.

Terrænmester

Jeep Grand Cherokee Trailhawk bærer et lille logo på forskærmene med ordene “Trail Rated”. Det fortæller, at denne Jeep er beregnet til seriøs off-road-kørsel, og at den klarer selv de mere ekstreme terrænruter. Det er ikke sat på for sjov. Trail-ratede Jeep-modeller skal nemlig gennem en række udfordrende test i noget af verdens mest krævende terræn i alle slags vejrforhold. Bilen skal bestå test i fem kategorier. Det drejer sig om trækkraft, forcering gennem vand, manøvredygtighed, måden, hvorpå trækkraften kan forskydes mellem de enkelte hjul samt frihøjde. Derfor har de Trail-ratede Jeeps ekstra frihøjde, særlige terrænstøddæmpere, grovere dæk, beskyttende plader til undervognen samt specielle kofangere med mindre udhæng.

Trailhawk-versionerne har altid de mest avancerede gearkasser og firehjulstræk som standardudstyr. Firehjulstrækket er fuldt elektronisk styret, har hill-descent-funktion, og der kan vælges imellem flere forskellige programmer, som hjælper føreren igennem terræntyper som sne, sand, klipper, mudder. Jeep Grand Cherokee Trailhawk leveres på hvide eller gule plader, og den må trække op til 3.500 kilo. Den kan som resten af det faceliftede Grand Cherokee-program kendes på en let udvendig opdatering med smallere frontgrill og LED-tågelygter.

Den billigste Jeep Grand Cherokee Limited med den 250 hk diesel starter fra 1.071.000 kr, mens Trailhawken er 60.000 kr. dyrere. Den dyreste og heftige Grand Cherokee 6,4 V8 Hemi Aut. SRT med 468 hk ligger med sine 1.559.000 kr. i den mere pebrede ende.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Biler
Larmer dækkene på din bil? Her er guiden til en op til 30 pct. mere lydsvag bil
En række rustbehandlingscentre er nu klar med behandling, der sænker lydniveauet i bilen. Det kan give resultater, men afhængigt af bil, underlag og øret, der hører. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her