*

Biler

Redaktørens liste: Nye veje for Range Rover

Redaktøren udvælger hver uge et antal aktuelle historier, nyheder og oplysninger fra bilbranchen.

Formerne er vindglatte på den nye Range Rover Velar, som bl.a. har integrerede dørhåndtag, og som bliver et nyt sportsligt alternativ i klassen for SUV’er. Foto: Range Rover

Christian Schacht, bilredaktør. Foto: Casper Dalhoff

Selv om briterne er kendt som et folkefærd, der værner om tradition-erne, kommer der alligevel i ny og næ en idé, der sætter gang i en mindre revolution. Det kan folkene hos Range Rover bryste sig af.

Den første Range Rover fra 1970 var således urfaderen til de mere luksuriøse SUV’er, mens livstils-modellen Evoque fra 2011 har dannet skole i bilindustrien, hvor især premium-mærkerne senere kom med deres egne fortolkninger. Nu er idémagerne fra fabrikken i midtengelske Solihull på færde igen med en bil, som meget vel kan danne ny skole. Range Rover Velar, som står på den store biludstilling i Genève, går nemlig sine egne veje. Modellen, der placerer sig mellem Evoque og Range Rover Sport, ligner med sit minimalistiske udtryk, store glasflader og dørhåndtag i bedste Tesla-stil, noget, der for få år siden ville have været en konceptbil. Range Rover har dog samtidig indbygget så meget af mærkets nye design-dna – sidst set på den nye Discovery – at du ikke er i tvivl om, at det er en Land Rover/Range Rover.

Med en startpris fra 1.057.900 kr., når den lander herhjemme til sommer, matcher prisen størrelsen. Modellen bygger på Jaguar F-Pace og er bygget op med en letvægtsarkitektur i aluminium, hvilket også er garanti for en vis sportslighed i en verden, hvor appetitten på nye SUV-varianter i luksusklassen tilsyneladende er uendelig. Men hvor også konkurrenter som Audi Q5, Mercedes GLC og Porsche Macan lurer.

Panamera fås nu som som stationcar.

Det er kun få år siden, Porsche-teknikere hævdede, at mærket først ville producere biler med dieselmotorer, den dag ”grise kunne flyve”. Men historien viste, at de blev klogere, og at diesel fylder godt op i programmet i dag. På samme måde har en stationcar heller ikke været det første, som blev forbundet med sportsvognsmærket. Men nu er den her, en mere praktisk version af den store femdørs Panamera. Modellen, som vises på det store motorshow i Genève, kaldes da også i bedste Porsche-stil Sport Turismo.

Porsche Panamera Sport Turismo har samme længde som den femdørs version, men den har mere loftshøjde på bagsædet. Foto: Porsche

Den har med sine 5,05 meter samme længde som den femdørs, men det større overhæng agter giver ifølge Porsche mere hovedhøjde og plads til tre regulære sæder. Bagagerumsvolumen er med sine 520 liter rimelig uden at være prangende og kun 20 liter større end den femdørs, mens bagagerummet dog er mere regulært. Adgangen gøres nemmere ved hjælp af en elektrisk bagklap, som er standard og har mulighed for et lastesystem med aluminiumsskinner i bunden. Samtidig kan modellen fås med elektrisk indstillelige bagsæder bag.

Med et program på fem modeller, der omfatter Panamera 4, 4S, 4S Diesel, 4–Hybrid og Turbo, matcher den også her ophavet, der blev lanceret i en ny generation i fjor, og hvor den i topversion- en yder 550 hk.

Panamera Sport Turismo koster fra 1,8 mio. kr. Det er godt 100.000 kr. mere end almindelige Panamera. Lanceringen finder sted til oktober.

Ny Mazda CX-5 er prissat.

SUV-bølgen skyller ind over os. Nu er Mazda på vej med en ny CX-5, der får premiere herhjemme til juni og til priser fra 310.000 kr. plus levering, men inklusive en kraftig 2,0 benzinmotor med 165 hk, full LEDforlygter og nyeste generation af automatisk nødbremse, der også kan bremse for fodgængere.

Den ligner sig selv, den nye Mazda CX-5, men bilen er blevet lavere og bredere. Foto: Mazda

Den nye Mazda CX-5 kommer i tre forskellige udstyrsniveauer (Core, Vision og Optimum) og med valget mellem to benzinmotorer: en 2,0 med 165 hk og en 2,5 med 194 hk. Hertil kommer to dieselmotorer på 2,2 liter med henholdsvis 150 hk og 175 hk. CX-5 med de to stærkeste af motorerne har altid firehjulstræk.

En kvinde købte den allerførste Mustang.

Gail Brown, en ung kvinde drømte om en ny cabriolet. To dage før den officielt gik til salg i 1964, blev hun den første ejer af en Ford Mustang.

Året er 1964, Gail Brown er en ung kvinde på 22 år. Hun arbejder til daglig som lærerinde på den lokale folkeskole og bor hos sine forældre. Hun har endnu ikke sin egen bil, så hun kører i sin mors 1957 Ford Fairlane 500 Cabriolet. Bilkulturen var i 1960’erne i fuld sving, og Gail ville gerne have sin egen bil – men det skulle være en cabriolet, og den skulle se godt ud. En tur til den lokale forhandler, Johnson Ford i Chicago, gav ikke meget håb for den unge kvinde, indtil sælgeren viste hende hen til en bil, der endnu ikke var i salg. En 1965 Ford Mustang Cabriolet i Skylight Blue. Således blev Gail Brown den første ejer af en Ford Mustang – to dage før modellen officielt blev sat til salg.

JP
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Biler lige nu
11:00

Test: Ny Volvo er forklædt offroader

Volvo XC90 er den ægte store SUV. I praksis er bilen dog næsten for stor til europæiske forhold, så her er den nye V90 Cross Country et oplagt alternativ.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her