*

Biler

Flexleasing vinder frem – her er den store fælde

En BMW-sportsvogn for 3.500 kr. om måneden. Eller Maserati for 7.000 kr. Det er klart, at flexleasing – både for firmaer og for private – lokker mange til. Og ja, flexleasing er en billigere måde at komme bag rattet i en drømmebil. Men systemet har én afgørende fælde: afskrivningen. Er den for stor – opgiv det. Er den tilpas: Overvej det.

En BMW sportsvogn fra 2012 med 12.000 km på tælleren. Med 80.000 kr. i førstegangsydelse kan den månedlige betaling svinge helt fra 3.500 kr. til over 7.000 kr. Men det er ikke sikkert, at tilbuddet med de 3.500 kr. er det klogeste. Fotos: PR

Har det været en drøm hele livet? En rigtig sportsvogn i indkørslen? En Porsche Turbo? Eller måske en Maserati? Hvad med en Bentley? Eller Ferrari?

Eller går drømmene i retning af en stor beefy SUV, Audi Q7 som et eksempel. Eller skal familien transporteres i en luksus-stationcar fra BMW eller Audi, måske en 535d Touring eller en RS6?

Afskrivning
  • Om flexleasing er en god plan eller ikke, står og falder med afskrivningen på den bil, man flexleaser. Jo mindre afskrivning, desto mindre månedlig ydelse. Men det øger risikoen for, at bilen slet ikke er så meget værd som antaget, når leasingperioden udløber.
  • Og omvendt, jo større afskrivning, desto større beløb pr. måned. Fordelen er, at bilen rent faktisk er det værd, som man antager i beregningen.

Her er det realistiske værditab:
Gerne: 15 pct. pr. år
Allerhelst: 20 pct. pr. år

Så er det bare at undersøge markedet for flexleasing – for såvel firmaer som private. Der holder alle sportsvognene og luksusbiler. Til priser, der ved første øjekast ser urealistiske ud. Kan det virkelig være sandt? Og svaret er ja – det kan det. Maserati for 7.000 kr. om måneden. Men … For der er et stort ”men” i flexleasing. Men’et er afskrivningen; restværdien.

Flexleasing adskiller sig på ét afgørende punkt

Vi tager lige en kort omvej: Privatleasing er jo en form for leje. Man leaser – lejer – bilen, betaler et førstegangsbeløb og derefter et fast beløb pr. måned. Når leasingperioden er slut, leverer man bilen tilbage til leasingfirmaet. Og så er det slut. Først og fremmest ingen bekymringer om, hvad den brugte bil er værd. Ikke mit problem – leasingfirmaets problem.

Flexleasing er stort set det samme, men det adskiller sig på ét afgørende punkt. Flexleasing fungerer sådan her: Man leaser bilen, betaler et førstegangsbeløb og derefter et fast beløb pr. måned. Når leasingperioden så er slut, kommer hele forskellen: Man leverer ikke bilen tilbage til leasingfirmaet, man har forpligtet sig til at sælge bilen videre til tredjemand, som man siger. Eller man kan tegne en ny leasing-periode.

Det er her, problemet er. For en række leasingfirmaer laver en beregning af førstegangsydelsen og den månedlige betaling med en alt for lav månedlig betaling – for at gøre tilbuddet mere attraktivt forstås. Herefter er der risiko for, at der ikke er betalt tilstrækkeligt ned på bilen, når leasingperioden er slut. Hvad hvis Maseratien nu slet ikke er 400.000 kr. værd tre år senere, som det ellers fremgår af beregningen. Hvad hvis den kun er 350.000 kr. værd? Eller måske kun 300.000 kr.

Problemet er kundens. Og han eller hun har forpligtet sig til at indløse restbeløbet – i dette tilfælde de 350.000 kr. Der er mange leasingfirmaer – nogle beregner en lille afskrivning, andre en stor. Et af de firmaer, der kører med strategien om lille afskrivning, er Flexto A/S – her kan man især lease biler som dyrere stationcars og store SUV’er – plus Porscher, selvfølgelig.

Men direktør Michael Johansen, hvorfor ikke tilbyde kunderne en så lav månedlig ydelse som muligt – lav pris er jo et af leasingverdenens stærkeste kort?

»Jo, det er en vej at gå. Men vi har valgt en anden strategi – nemlig at sige alt, som det er. Der er så mange tal i flexleasing, at det kan være vanskeligt at sætte sig ind i dem alle – og det er heller ikke nødvendigt. Derfor kører jeg med helt åbne tal og i direkte forlængelse heraf at give tilbud, der er bygget op om det, jeg kalder en realistisk afskrivning.«

BMW med seks cylindre, sjov i svingene og det hele. En udpræget bil at skaffe sig på flexleasing.

Flexleasing

BMW Z4 sDrive35is – det koster det:

Eksempel på flexleasing af BMW’s topersoners sportsvogn med navnet Z4 sDrive35is med sekscylindret, 3,0-liters rækkemotor. Som den sportsvogn, den er, har den frontmotor og baghjulstræk.

Her er to eksempler på omkostningerne. Først hvad det koster om måneden, hvis man satser på det, man kunne kalde en realistisk afskrivning. Og dernæst for eksemplets skyld en beregning helt uden afskrivning – eller værditab.

Helt uden afskrivning koster det i runde tal 3.000 kr. om måneden at have en Z4 i indkørslen. Med den realistiske afskrivning koster det cirka 7.000 kr. Bilen i eksemplet er fra 2012, den har gået 12.000 km.

Beregning med realistisk afskrivning
Førstegangsydelse kr. 80.000 + moms.
Månedlig ydelse over 12 måneder kr. 6.795 + moms.
Restværdi kr. 212.000 + moms og afgift.

Beregning uden afskrivning
Førstegangsydelse kr. 80.000 + moms.
Månedlig ydelse over 12 måneder kr. 2.710 + moms.
Restværdi kr. 260.000 + moms og afgift.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her