*

Biler

Biler skal passe på fodgængere

Nye Euro NCAP-krav belønner biler med automatisk nødbremse, der stopper for fodgængere.

Biler med automatisk nødbremse får bonuspoint, hvis de som denne Volvo S40 også kan reagere på fodgængere. Fotos: Volvo

Nye biler skal i højere grad tage hensyn til de bløde trafikanter. Fodgængersikkerhed tages nemlig med, når bilerne fra i år sikkerhedstestes hos Euro NCAP.

Her belønnes bilerne, hvis de har automatisk nødbremse, der selv bremser ned ved forhindringer i trafikken, og de får nu bonuspoint, hvis systemet også reagerer på fodgængere. Det er der få bilmodeller, der kan. Det gælder bl.a. Volvo XC 90, som også spotter cyklister.

Skærpede krav smitter af

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM og den danske repræsentant i Euro NCAP, tror, at de nye krav vil få flere systemer på markedet. Det gælder de såkaldte elektroniske linjevogtere, der reagerer, hvis du kører over midterstriben uden at blinke. Her skelnes der mellem systemer, der blot advarer med for eksempel signaler og blink, og de mere avancerede, som rykker blidt i styretøjet eller holder bilen på sporet.

Jo mere avanceret en automatisk linjevogter er, desto flere point belønner Euro NCAP med. Her ses systemet på Volvo S60.

»Vi er meget tilfredse med de nye krav i FDM. Vi kan se, at hver gang der er strammet op i Euro NCAP-kravene, har det resulteret i, at de biler, som er kommet på vejene, er blevet mere sikre. Og det har betydet færre trafikdræbte,« siger Søren W. Rasmussen.

Bedre børnetest

De nye 2016-krav betyder også en bedre test af børnesikkerheden. Tidligere testede man udelukkende børnesæder, men nu testes også påvirkningen af børn med sikkerhedssele. Samtidig er der større krav til bilfabrikkerne, der tidligere har måttet stille op med topmodellen til test, hvor det så trak fra i point, hvis noget af sikkerhedsudstyret ikke kunne fås på alle modeller i Europa.

Nu skal fabrikken levere en grundmodel til test. Hvis fabrikken også ønsker en topmodel til test, skal den selv betale. I dag betales de meget dyre Euro NCAP-crashtest af en række parter som bilistklubber, forsikringsselskaber og bilfabrikker i fællesskab. Samtidig gives der ikke længere ekstra point for biler, der har ESC-antiskrid, da det er standard på alle i dag.

Ny familiebil har sat rekord i sikkerhed

Stadigt stigende krav betyder, at man som bilkøber skal være opmærksom på årgangen på den bil, man vil undersøge sikkerheden på. Man kan nemlig ikke sammenligne Euro NCAP-stjerne på en årgang med en anden.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Annonce
Bolig
Pep haven op i decembermørket
Når mørket, kulden og de korte dage for alvor sætter ind, sættes havelivet på standby. Men lad julemåneden være en anledning til at sprede planteglæde og farve helt tæt på boligen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her