*

Gratis på SMS: Send JPBREAK til 1218 | Få nyheden på mail
Biler

Indbygget kamera gør forruden dyr at skifte

Nye sikkerhedssystemer med kamerateknologi gør det udfordrende at skifte forruder.

Regnsensor, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. Det kræver kamera – ofte i forruden – og det gør den dyr at skifte. Foto: FDM

Kameraer i de nye biler er efterhånden mere reglen end undtagelsen, og de styrer alt fra adaptive fartpiloter og nødbremse til skiltegenkendelse.

Desværre gør deres tilstedeværelse det ofte meget dyrt og besværligt at skifte forruden, skriver FDM.

For mens en standardrude typisk koster omkring 5.000 kr., betyder den megen ny teknologi, at et ærgerligt stenslag, alt efter systemerne, kan løbe op i 10.000 kr., hvis forruden skal skiftes.

Nu kan et stenslag også blive et slag til privatøkonomien Finans

Forruder er i dag langt mere end bare et stykke glas. Ud over at være både støj-, lys- og varmedæmpende og med indlagte varmetråde sidder der ofte også en lang række systemer i forruden. Mange af dem er kamerabaserede og kræver, at man kalibrerer dem, hvis de skal virke korrekt, siger leder af FDM’s tekniske rådgivning Lone Otto.

Justering er vigtig

Netop kalibreringen er med til at gøre monteringen af en ny forrude dyr og kompliceret.

Ikke desto mindre er det vigtigt, at systemerne justeres korrekt, hvis man skal drage fuld nytte af dem, påpeger FDM.

De mange nye systemer, som flytter ind i bilerne, er godt for sikkerheden, men stiller også krav til forbrugerne, hvis uheldet er ude. Skal forruden skiftes, er det derfor vigtigt, at man sikrer sig, at montøren rent faktisk kan kalibrere systemerne. Ellers risikerer man at køre rundt med sikkerhedssystemer, der måske ikke virker, som de skal, siger Lone Otto og tilføjer.

Få egen centralvarme i bilforruden

Systemerne i forruden er et eksempel på en af de nye problematikker, der følger med udviklingen af ny teknologi. I introduktionsfasen vil det stille krav til bilisterne, som skal lære at være opmærksomme på, at den slags også skal håndteres . Men også autobranchen og de mobile rudemontører har en opgave med at sikre den korrekte kalibrering af sikkerhedssystemerne, pointerer Lone Otto.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her