*

 

Biler

Derfor bør du vaske cyklen og bilen i weekenden

Vinterens salt og skidt tager hårdt på vores transportmidler. Her er eksperternes råd til, hvordan du undgår den værste rust og slitage.

Cykler er i mange tilfælde endnu mere udsatte for vinterens barske behandling end biler, fordi cyklens dele er mere ubeskyttede og ofte er i tæt kontakt med vand, skidt og salt, som er en hård omgang for kabler, tandhjul og ikke mindst din kæde. Arkivfoto: Jens Dresling

Hvis din cykel eller bil har stået trygt parkeret i en lun og tør garage hele vinteren, behøver du ikke læse videre.

Men hvis du har haft dine to eller fire hjul ude i den virkelige verden i løbet af de seneste måneder, så ved du, at de har været udsat for solide mængder sne, sjap, vand og ikke mindst salt. Og det er noget, der tærer på dit transportmiddel. Bogstaveligt talt.

»Den største fare for bilerne, det er fugten. Saltet kan selvfølgelig også være et problem, hvis det får lov at sidde for længe og komme ind til metallet,« lyder det fra Peter Sahl, teknisk konsulent hos FDM.

»Hvis man så samtidig har noget skidt og snavs siddende rundt om i kanterne og krogene af sin bil, så kan det holde på fugten og saltet, og det er altså en rigtig god idé at få vasket væk,« understreger Peter Sahl.

Cykler er i mange tilfælde endnu mere udsatte for vinterens barske behandling end biler, fordi cyklens dele er mere ubeskyttede og ofte er i tæt kontakt med vand, skidt og salt, som er en hård omgang for kabler, tandhjul og ikke mindst din kæde.

»Der er rigtigt mange mennesker, der kommer ud til deres cykler lige nu, hvor kæden er fuldstændigt rustet til,« fortæller cykelmekaniker Magnus Lindhart Jørgensen fra Cyklistbutikken 1905, der hører til Cyklistforbundet.

»Hvis du har været ude og køre et par uger i vådt saltvand, og så har sat cyklen i kælderen, mens der har været sne, så bliver kæden helt rød og rusten. Så er den lige til at smide ud,« forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.

Løsningen er relativt simpel, men det kræver, at du tager dig af problemet så hurtigt som muligt. Jo længere tid saltet og skidtet får lov at sidde, des mere rust og skade kan det medføre. Og når først kæden og tandhjulene er rustet helt fast, så er det svært at gøre så meget andet end at trække cyklen til cykelsmeden.

»Det bedste råd er selvfølgelig at forebygge i stedet for at reparere, men virkeligheden er, at der er langt fra alle cyklister, der får taget sig sammen til det løbende,« forklarer Cyklistforbundets cykelmekaniker.

Når du vasker din bil:

  • FDM anbefaler, at du vasker din bil en gang om måneden. Enten i vaskehal eller derhjemme med vand og sæbe.«
  • Det er vigtigt, at du ikke bruger den samme børste til hele bilen. Når du først har vasket bilen forneden, så kan der sidde skidt og småsten, som kan ridse lakken og vinduerne.
  • Det er mere miljørigtigt at køre bilen i vaskehallen, hvor der som ofte vil blive brugt mindre vand, end når du selv står og spuler den. Desuden bliver vandet renset og genbrugt i vaskehallen.
  • Hvis du vasker bilen i vaskehal, så skal du dog vaske efter med en børste der, hvor det er svært at komme til, som eksempelvis dørkanter, fælge og hjulkapsler.
  • Pas på med at bruge højtryksrenser til din bil. Den kan risikere at forvolde mere skade end gavn, lyder rådet fra FDM.

Når du ordner din cykel:

  • Rens din kæde med rustløsner og giv den lidt olie en gang imellem, så vil der gå meget længere tid, inden du får problemer med rust.
  • Hvis du har mulighed for det, så parker din cykel i tørvejr, mens det er vinter.
  • Brug et gammelt håndklæde eller viskestykke til at fjerne det værste salt og snavs fra cyklen, når du har været ude i det hårde vintervejr.

Kilde: FDM, Cyklistforbundet, Cyklistbutikken 1905.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Biler lige nu
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Biler
Årets Bil 2017: Her er kandidaterne til årets bilpris
Kåringen af Årets Bil i Danmark byder på godt 20 bilnyheder, der alle er på jagt efter at vinde hæderen. For første gang kan det blive en SUV, der løber med sejren, men hybridbilerne lurer. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her