*

Biler

Redaktørens liste: Den smarte Chevrolet Bolt-elbil kan komme til Europa som en Opel

Redaktøren udvælger hver uge et antal aktuelle historier og nyheder fra bilbranchen.

Chevrolet Bolt er en veldesignet lille sag, der er rent elektrisk og tilsyneladende matcher Nissan Leaf på rækkevidde.

Smart elbil fra GM Chevrolet Bolt kan komme til Europa som en Opel

Mogens Therkildsen, redaktør, Biler. Foto: Casper Dalhoff
GM går nu for alvor ind i elbilsverdenen – koncernen har netop lanceret Chevrolet Bolt. Bolt er meget elektrisk – således er kabinen domineret af et moderne interiørlayout og en 10,2” stor infotainment-systemskærm placeret i midten af instrumentbordet. Andre højdepunkter er et kamerabaseret bakspejl, wifi-hot-spot og en intelligent rækkevidde-indikator, der tager hensyn til faktorer som tid på dagen, vejrforhold, førerens kørselsmønster og navigationssystemets kortinfo.

Men mest interessant er det, at Bolt er en 100 procents elbil med en angivet rækkevidde på 320 km, og dermed er den i stand til at matche batterikapaciteten i den seneste version af Nissan Leaf. Bolts batteripakke er helt flad og monteret under gulvet i bagagerummet.

Chevrolet Bolt lanceres i USA. Men det ligger i kortene, at bilen kan dukke op her i Europa som en Opel – Opel Bolt, måske.
wulff

Citroën går solo DS bliver skilt ud  som et nyt bilmærke

Nej, dette er ikke en Citroën DS 4, men bare en DS 4, idet udstyrs varianterne DS nu er skilt ud i sit eget mærke.
Hold fokus nu! For det følgende er på kanten af indviklet. Hidtil har de fineste udgaver af Citroëns biler båret navnet DS, et eksempel er den lille Citroën DS3. Kæk bil med GTI-agtige egenskaber og godt med udstyr. Andre er Citroën DS4 og Citroën DS5.

Disse biler kan fortsat fås – men de hedder ikke længere Citroën DS3 og så videre. For rækken af DS’er er skilt ud i sit eget bilmærke, så Citroën DS er ikke længere Citroën DS, men bare DS.

Her ved indgangen af 2016 sætter Citroën Danmark – det er nemlig fortsat Citroën, der er importør – for alvor gang i salget af DS’er. Nyeste er DS 4 og den lidt højere, men teknisk tilsvarende, DS 4 Crossback.

DS’erne er teknisk magen til de tilsvarende Citroëner, men de er langt mere og især langt finere udstyrede. Et eksempel er instrumentbrættet; det er beklædt med håndforarbejdet læder. Det ser man ikke normalt i biler til omkring 300.000 kr.

DS-priserne starter ved 285.990 kr. for DS 4 Pure Tech 130 og ved 303.990 kr. for DS 4 Crossback.
haslund

Formel FDM Ny racer bygges af  det danske firma Aquila

Lige nu er det danske firma Aquila ved at bygge de i alt cirka 20 nye racerbiler, der allerede er bestilt, og som skal køre i en ny serie på bl.a. FDM Jyllandsringen.
Elbilen Ellerten fra 1980’erne. Millionbilen Zenvo – den, der gik ild i i tv-programmet ”Top Gear”. Hvordan er det egentligt – kan vi overhovedet bygge biler i Danmark? Svaret er ja – vi kan bygge racerbiler.

Dan Suenson (ganske vist med svenske rødder, men alligevel) er manden bag det danske bilfirma Aquila. Firmaet har hidtil konstrueret og bygget succesfulde Formel Ford-biler og en særdeles hurtig bil i Le Mans-stil. Men her ved indgangen af 2016 er der for alvor kommet gang i produktionen af en dansk racerbil.

Formel FDM hedder den: En lille, væver og først og fremmest billig formel-racer. Chassisset er pure race tech, som de siger i de kredse. Motor og gearkasse stammer fra Toyota Aygo – lille 3-cylindret motor og kun 81 hk. Alligevel har bilen sat hurtige tider på bilens hjemmebane under test. Pris for en komplet sæson: 170.000 kr. alt inkl. Og det er faktisk billigt i motorsportsverdenen.
haslund

Overraskende ny VW Elbilen Budd har  firehjulstræk og 320 hk

Betjeningen af bilens funktioner foregår med Human Machine Interface. Det betyder, at føreren kan tale direkte til bilen og for eksempel bede den om at skrue ned for varmen.
Se lige konceptbilen her. Budd-e fra Volkswagen er 100 procent elektrisk, og dens firkantede formgivning sender tankerne tilbage i tiden til den ikoniske hippiebus. Et af højdepunkterne i Budd-e er ladetiden; 80 procent af batteriet er ladet op på 30 minutter, hvilket kan ske via kabel eller via induktion.

Bilen er baseret på en ny modulplatform, Modular Electric Drive Kit (MEB), som er udviklet specifikt til en ny generation af elbiler fra Volkswagen. Samtidig har VW udviklet en ny elektrisk drivlinje, som giver Budd-e en rækkevidde på op mod 533 km ifølge EU’s NEDC-norm.

Den firehjulstrukne minivan er udstyret med to elmotorer – én foran på 150 hestekræfter og én på 170 hestekræfter over baghjulene. Det er nok til at sende bilen fra 0-96 kilometer i timen på 6,9 sekunder og videre op til topfarten på 180 kilometer i timen.

wulff

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Hver tiende har stress på Aarhus Universitet
Stressproblemet er dalende på Aarhus Universitet, ifølge en ny undersøgelse, men 11 pct. medarbejdere med stress er fortsat alt for meget, siger rektor, der også vil have stoppet episoder med grov og nedladende tone. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her