*

Biler

VW vil knuse krisesnak med elektrisk minibus

Den klarer over 500 km på en opladning og som skal genstarte VW efter omfattende krise. Betjeningen sker ved tale og fagter.

Budd-e har tråde til den oprindelige Sambabus og Bulli-konceptbilen fra 2011. Den skulle kunne klare 533 km på en opladning.

LAS VEGAS

Samba-bussen er tilbage.

Det klassiske, praktiske og størrelsesmæssigt overkommelige folkevognsrugbrød er nemlig genfødt som elbil. Men i en helt anden og mere futuristisk form.

Det står klart, da tæppet endelig falder, og VW efter lang tids hemmelighedskræmmeri viser den nye folkebus ved en storstilet premiere i det centrale Las Vegas, dagen før bussen kommer i spotlyset på den store CES-elektronikmesse i spillebyen, hvor bilerne i år dominerer.

Vi befinder os i det store Chelsea Theater på Cosmopolitan Hotel midt i Las Vegas, hvor rækker af gamle Samba-busser og Folkevognsrugbrød ruller på ældre film hen over storskærmen foran scenen, før den kantede bus med LED-lys spillende hen ad siderne og en attitude som en Star Wars-figur triller ind på scenen.

Den nye elbilsbus bygger på en helt ny platform, som skal danne ramme for de kommende nye elbiler fra VW.

Budskabet er klart nok; de gode gamle feelgood-værdier parres her med den nyeste hightech.

Navnet på bussen er Budd-e. Og den noget mærkværdige stavemåde er nemlig ikke tilfældig. Det henviser til det engelske ”Buddy”, som betyder kammerat eller makker.

»Den er virkelig som en buddy, der selv tænker, forstår dig og lærer fra dig,« lyder det fra VW’s nye chef, Dr. Herbert Diess, som står for afsløringen af bilen.

Den er nemlig proppet med den nyeste informationsteknologi, som bl.a. omfatter instrumentering, som kan reagere på fagter eller tale.

Ifølge Herbert Diess vil Budd-e være klar i slutningen af dette årti. Det sker altså sideløbende med, at Audi lancerer sin elektriske e-tron quattro og Porsche deres Mission e-elbil.

Interiøret er tænkt som let og loungeagtigt. Bilen skal også kunne registrere, hvor i kabinen stemmestyring kommer fra, så der for eksempel skrues op for luften til højre bagsæde.

Der er dog ingen tvivl om, at skandale-sagen om fusk med dieselmotorer har sat ekstra gang i udviklingen af Budd-e, som designmæssigt placerer sig tæt på den ”Bulli”-konceptbus, VW viste i 2011.

Ironisk nok har de amerikanske myndigheder netop kort tid før afsløringen besluttet af rejse sag mod VW i dieselsagen.

Herbert Diess startede da også med at kommentere sagen.

»Vi beklager dybt over for vore kunder. Vi er ved at skabe et nyt og bedre firma, og de biler i ser her i dag, er nogle af de første konsekvenser af den omstilling,« sagde han blandt andet.

Rent teknisk bygger bilen på en helt ny platform, som skal være udgangspunkt andre kommende elbiler fra VW. Den er udstyret med to elmotorer, en 150 hk foran og en 170 hk over baghjulene, som sammenlagt yder 306 hk og har en teoretisk rækkevidde på 533 km. Det giver den en topfart på 180 km/t. og en acceleration 0-100 km/t. på 6,9 sekunder.

Samtidig vil bilen, som med sine 4,6 meter størrelsesmæssigt placere sig mellem en Touran og en Transporter, kunne lades 80 pct. op på et kvarter i en 150 kW-lader.

Udgangspunktet er Modular Electric Drive Kit (MEB), som er en ny platform, der gør det muligt for elbiler at køre lige så langt som dem med konventionelt brændstof. Her ligger batteripakken på 92,4 kWh helt fladt i bunden af bilen.

Budd-e går et skridt videre med langt flere funktioner i instrumentbordet, der styres på denne måde. Her betjenes de elektriske skydedøre også med fagter, og da bilen, kan genkende dig, kan du nøjes med at vinke.

En række funktioner styres med stemmen eller vink. Det gælder blandt andet den elektriske skydedør.

Samtidig er der en række teknologiske nyskabelser. Dele af det ydre karrosseri er af plastik, så bilen er lettere og LED-lys nemmere kan indbygges, baghjulene styrer med, hvilket giver en mindre vendekreds, mens sidespejlene er erstattet af små kameraer.

Men bilen er også social på en ny måde. Hvis en flok venner kører af sted på tur og sidder med hver deres tablet, kan de se, hvad hinanden kigger på og på den måde dele oplevelserne.

»Så det er også en meget social bil,« siger Herbert Diess.

Betjeningen foregår med Human Machine Interface. Så føreren taler direkte til bilen og beder den for eksempel om at skrue ned for varmen.

Hvis en passagerer på anden sæderække beder om mere luft, kan bilen også registrere, at ordren kommer herfra. Gestus kontrollen, som aflæser håndbevægelser, kan også registrere, hvis passagerne på bagsædet vil ud, og åbner så døren.

Førerens betjening er samtidig gjort lettere med ratkontakterne, der er afløst af en slags touchpad, hvor du svirper hen over rattet og på den måde styrer for instrumenterne her. Mulighederne er dog langt større.

Du vil også kunne kommunikere med hjemmet og for eksempel skrue op eller ned for varmen, tjekke om kaffemaskinen er slukket, eller åbne døren for gæster, der kommer før dig.

På sigt vil bilen også kunne tjekke vejrudsigten og minde dig om, at huske paraplyen, hvis der er udsigt til regn, og du ikke skulle have fået den med.

Ud over Budd-e, som stadig er en konceptbil, viste VW også e-Golf Touch, der kommer på markedet inden for et år. Den elektriske version af Golfen får ud over en lidt længere rækkevidde nogle af de fremtids-teknologier, som er vist i Budd-e.

Den nye e-Golf Touch får allerede instrumenter, som er styret af tale eller fagter, når den er på markedet inden for et år.

Det gælder en ny instrumentering, hvor næsten alle betjeningsknapperne er væk og afløst af en skærm.

Den domineres af et nyt infotainmentsystem, hvor du kan have flere menuer på en gang og bladre som i en ipad. Det kan ske med bevægelser langt fra skærmen, så du altså kan styre menuerne bare ved fagter.

Systemerne omfatter også talestyring og trådløs opladning af smartphonen og på sigt trådløs overførsel af data, så for eksempel Apple Car Play kan bruges uden kabler.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Her er de bedste bagerier i Rom
Når blodsukkeret falder, og det bliver tid til en pause fra den historiske sightseeing i Rom, er der steder nok at vælge imellem. Men flere af de bedste steder at indtage eftermiddagskaffen og -kagen er nemme at overse, hvis ikke man ved, hvor de er. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her