*

Biler

Endelig: Sløret løftet for Tesla-konkurrent

Batmobil-lignende køretøj fra Faraday Future giver hint om en hel serie af nye elbiler.

Den 'mystiske' elbil-producent, Faraday Future, har præsenteret en konceptmodel med 1.000 hk, der skal danne fortrop for firmaet kommende modeller. PR-foto

En Chevrolet Corvette klonet med en Batmobil. Sådan kan den første konceptbil fra det nye amerikanske bilfirma, Faraday Future, beskrives og som har haft verdenspremiere på den store forbrugermesse for elektronik, CES, i Las Vegas.

Selve bilen er ikke bestemt til produktion, FFZERO1, som den kaldes, giver i stedet giver et nærmere blik på det indvendige og udvendige designsprog valgt til mærkets kommende linje af avancerede elbiler, men også langt mere almindeligt udseende modeller, hvor den første angiveligt kommer i produktion i løbet af to år.

Ligesom hos Tesla sidder batterierne i FFZero1 under gulvet for at give bilen et så lavt tyngdepunkt som muligt. Faraday Future udtaler dog, at de har videreudviklet måden at sætte batterierne sammen på, så de nu ligger som rektangulære klodser i hele bilens bredde, hvilket gør det muligt at bruge samme teknik til firmaets andre modeller. PR-foto

Det mest interessante ved bilen er måske de mange spekulationer, som indtil videre har omgivet det 19 måneder lange projekt. Godt nok er det kinesiske investorer, som umiddelbart står bag udviklingen og finansieringen af en amerikansk fabrik, men der er vedvarende rygter om, at der måske er tale om en satsning fra Apple, der også barsler med deres eget bilprojekt og på den måde bruger Faraday til at indhente erfaring fra udvikling af elbiler.

Det eneste, som dog er sikkert er, at flere kendte bilfolk er blevet headhuntet til projektet, blandt andet en udviklingschef fra Tesla, Nick Sampson. Tesla er udråbt til at være ærkekonkurrenten. Den elektriske racer er udviklet på en skræddersyet, modulopbygget el-platform, døbt Variable Platform Arkitektur (APV) og som vil være basis for alle Faradays fremtidige køretøjer, der vil tælle i alt syv forskellige biler. 

Ud over at være udviklet til både tohjulstræk og firehjultræk, er platformen også i stand til at have op til tre elmotorer med ombord, mens batterierne kan sættes i som en slags legoklodser. 

Betjeningen foregår bl.a. via førerens smartphone, der placeres direkte i rattet. PR-foto

Konceptbilen har dog hele fire elmotorer, der i alt kaster 986 hk af sig – det samme som superbilen, McLaren P1 GTR - og gør det muligt at nå 100 km/t. på mindre end tre sekunder. Tophastigheden siges at være over 320 km/t. Behøver man næsten bemærke, at køretøjet er udstyret med alskens sensorer, radar og kameraer, så der er lagt op til nærmest førerløs kørsel.

Selve betjeningen af bilen koncentrerer sig om førerens smartphone, der placeres i midten af rattet og dermed er omdrejningspunktet for kørslen.

Bilens udvendige karrosseri er fremstillet af en blanding af kulfiber og kompositter. Dens styling og "lufttunnel 'design er designet til at kanalisere køleluft til batteripakkerne, mens den bageste finne kan anvendes som et" digitalt lærred' for at vise chaufførens navn, hvis man skulle have det behov.

Nick Sampson siger, at virksomheden har arbejdet "nat og dag" for at lave et nyt syn på mobilitet.

” Vi er i gang med intet mindre end en komplet nytænkning af, hvad mobilitet betyder,” sagde han.

"Man behøver ikke at have en 100-årig arv i bilindustrien til at definere, hvad den næste generation af mobilitet skal være," tilføjede han med slet skjult hentydning til bilindustriens kæmper.

Sampson sagde, at Faraday Future vil forsøge at flytte sig hurtigere end traditionelle bilproducenter ved at forme sig selv mere som et teknologiselskab end som en bilproducent. Han roste også Tesla - betragtet som firmaets primære rival - for at bringe "start-up tankegang" til bilindustrien.

Designchef Richard Kim sagde, at FFZERO1 konceptet var en ekstrem test for de grundlæggende ideer de arbejder på til kommende køretøjer". Kim blev headhuntet fra BMWs elbiler, hvor hans arbejde omfatter i3 og i8.

Selvom Faraday ikke har sagt, hvordan deres forretningsmodel helt præcist vil være, antyder man, at ideen er at flytte sig væk fra det traditionelle ejerskab.

Det er underforstået, at fremtidens kunder vil være kunne tilmelde sig og lease forskellige biler fra selskabet, afhængigt af deres behov.

"Måske har vi en bybil, når du skal til og fra arbejde og en større bil til familien i weekenden, sagde Kim. 

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her