*

 

Biler

Helt ny Mercedes E-klasse vist i utide

Fabriksbilleder lækket af tysk medie afslører den helt nye Mercedes-Benz en uge før tid.

Interiøret er også en revolution i forhold til dagens model, og bla. får alle versioner undtagen de billigste to store farveskærme. Fotos: Mercedes-Benz

På biludstillingen i Detroit den 11. januar er en helt ny Mercedes-Benz E-klasse parat til at lægge verden for sine dæk.

Så meget står fast. Men heller ikke ret meget mere, selv om Mercedes selv har vist en række billeder af interiøret og i øvrigt også af en formummet E-klasse.

Ved et uheld - eller var det med fuldt overlæg? - kom et tysk magasin dog til at lægge alle fabriksbillederne ud på nettet her til morgen, og de viser E-klassen fra alle vinkler både ude og inde. Desværre ikke i den allerbedste kvalitet, men vi vil ikke snyde jer.

De, der venter på den nye Mercedes E, som nu er klar i 10. generation, bliver næppe skuffede, for den låner designtræk fra både C-klassen, men også den store S-klasse.

Bilen er i Danmark til april, mens en stationcar, som vi ikke har set endnu, kommer senere på året. I 2017 kommer endvidere en coupe og en cabriolet.

Først lidt fakta, som de internationale bilmagasiner beskriver dem. Modellen er vokset en anelse både i længde, men også akselafstanden er øget med godt seks cm, hvilket borger for endnu bedre plads i kabinen. Teknisk er E-klassen baseret på samme MRA-arkitektur som S-klassen, og har tabt sig op mod 100 kg i forhold til dagens model.

Den ligner en kloning af en Mercedes C-klasse og S-klasse, den nye E-klasse, der er blevet lækket på nettet.

Rent aerodynamisk er man nede på en værdi for luftmodstand (CW) på kun 0,23, hvilket er ny rekord i klassen.

Som S-klassen vil lillebror også være i stand til at køre selv i en kortere periode. Den aktive fartpilot kan holde afstanden til den forankørende bil ved hastigheder på op til 210 km /t. Evnen til at styre selv fungerer op til 130 km/t., men kun i meget kort tid, hvis man slipper rattet helt, og omfatter også evnen til at håndtere sving og foretage en overhaling.

Interiøret minder lidt om det, vi kender fra S-klassen med to enorme farveskærme, med mindre man vælger basismodellen, der har almindelige analoge viserinstrumenter til speedometer og omdrejningstæller.

De nye, aktive LED-forlygter arbejder med hver 84 lysdioder, der kan drejes og tændes/slukkes individuelt for at undgå at blinde de modkørende - mens resten af vejen opretholdes oplyst. Førerens smartphone er naturligvis en vigtig del af infotainmentsystemet, men det er også muligt at bruge mobiltelefonen som tændingsnøgle, så du derfor ikke har brug for en fysisk bilnøgle til at låse og starte.
Ifølge tysk presse kommer der to helt nyudviklede dieselmotorer på 2,0 liter og med 150 og 195 hk.

Den nye E-klasse er gennemgribende ny, bla. med undervogn fra S-klassen og firecylindrede dieselmotorer med 150 eller 195 hk.

To firecylindrede benzinmodeller har 183 eller 245 hk, mens en sekscylindret diesel kaster 258 hk af sig. Der foreligger endnu ingen oplysninger om sekscylindrede benzinmotorer. Senere kommer der en AMG-version med den helt nye V8-motor, formentligt med op mod 600 hk.

En interessant model er E 350 plug-in hybrid, der kombinerer en firecylindret benzinmotor med en elektrisk motor for at tilvejebringe en elektrisk rækkevidde på 30 kilometer. Samlet systemeffekt er 279 hk her.
Skal vi være en smule ubehagelige, er det faktisk ikke på niveau med mindre modeller som Golf GTE, der kan klare op til 50 km her. 

Den nye Mercedes kommer endvidere med muligheden for at tilkøbe fjernstyret parkering, så man selv kan dirigere bilen ind og ud af meget smalle parkeringsbåse ved at styre den fra en app.

Her er den helt nye Mercedes E-klasse!Billederne er netop blevet lækket af et tysk magasin, selv om bilen først har...Opslået af Bilredaktør Christian Schacht5. januar 2016

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Bolig
Gennemtænkt til mindste detalje: Her er huset, der kun koster 500 kr. i drift om måneden
Byg som Sofie og Peter Thrane-Nielsen, og få et passivhus, hvor varmeregnskab og vedligeholdelseskrav er noget nær nul. Boligen er nu nomineret til IdéPrisen 2016. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her