*

Biler

Travlhed i rustbranchen: Få år gamle drømmebiler plages af begyndende rustangreb

Rust: En tre år gammel tidligere leasingbil er en genvej til en stor bil til en fornuftig pris. Men den skal undersøges for begyndende rust, inden du kører bort i drømmebilen.

Selv en eksklusiv firmabil som VW Passat kan have begyndende rust efter tre år som leasingbil. Foto: Jens Høy

En stor, let brugt firmabil med god motorkraft og lækkert udstyr eller en ny bil i kompaktklassen med lidt mindre plads og lavere udstyrsniveau.

Den situation står mange danskere i, når de skal vælge bil, og mange vælger firmabilen, der typisk har kørt tre år og omkring 100.000-140.000 km som leaset.

Den brugte leasingbil er mekanisk i topkvalitet, for den er fuldt serviceret, og ofte leveres den med lakbeskyttelse og ligner en næsten fabriksny bil i en klasse, som mange af køberne ikke ville kunne gabe økonomisk over, hvis bilen var helt ny.

Rigtig mange vælger som det første at få bilen løftet op og undersøgt for begyndende rust for at være sikre på, at der bliver passet godt på investeringen.

Det største arbejde ved at rustbehandle en nyere bil består i at afmontere de mange beskyttelsesplader, som en moderne bil har.

Ikke rustbeskyttet

Kun ganske få leasingbiler får supplerende rustbeskyttelse fra nye, og derfor er der travlhed i rustbranchen, når firmabilerne skifter hænder til helt private brugere.

Modebiler er mere udsatte for rust

»Køberne af en brugt firmabil ved godt, at bilen skal undersøges for rust, og tro mig, selv biler i den ”dyre ende” er angrebet af rust, efter at de har kørt rundt i det danske korrosive klima. Når vi får skruet alle dækpladerne af bilens vognbund, og dem er der mange af på denne størrelse biler, ser vi for alvor omfanget af begyndende rustangreb,« siger teknisk chef hos Dinitrol Mogens Vestergaard Hansen.

Om bilen har begyndende rust, afhænger bl.a. af, hvor den har kørt, og i kystnære områder i Danmark er der typisk begyndende rust.

Under inderskærmene viser forfaldet sig. Det, der ligner ”stenslag”, er begyndende rust i punktsvejsninger. Desuden er der begyndende rust i samlinger og kanten af bærearmen.

Det er i områderne omkring fjedre og bagbro, hvilket vil sige de mekaniske dele, der jo er kraftigere end selve bilens karrosseri. I visse tilfælde er der også smårust i pladesamlinger, men det er noget, der kan ordnes uden de store udgifter,« forklarer han.

Omkring 5.000 kr.

For de fleste biler gælder det, at en grundlæggende førstegangsbehandling er nok, hvilket svarer til en udgift på omkring 5.000-6.000 kr. for en bil i Mondeo-størrelse.

Man sætter i større grad nye typer metal sammen med zink, og det sætter gang i rustprocessen. Her er det teknisk chef Mogens Vestergaard Hansen fra Dinitrol.

For at sænke luftmodstanden og spare brændstof er denne bilklasse stort set helt indkapslet af plastplader. Disse plader holder til gengæld på fugt og saltholdigt snavs, som giver rustangreb på selv biler i den dyre prisklasse.

Rust og zink
  • Både aluminium og zink nedbrydes, hvis det sættes sammen med almindeligt stål.
  • Stål er et ”stærkere” materiale sammenlignet med zink og aluminium. Derfor er det zink, der bruges til galvanisering på en bils karrosseri som et ”offermateriale”.
  • Når aluminium bliver angrebet, forvitrer det. Fænomenet kalder man for ”galvanisk korrosion”. Aluminium og zink korroderer, stål ruster.

Alle bilmærker er galvaniseret, men zinklaget, som bruges til at galvanisere karrosseripladen med, nedbrydes, når det udsættes for fugt og salt.

På galvaniserede flader sker der også det, at galvaniseringen slides af og efterlader huller, hvor rusten kan få fat, så en galvanisering er ingen garanti for, at bilen ikke ruster.

Pas på fup-rustbeskyttelse

Hos FDM vurderer man, at nye biler hverken er dårligere eller bedre beskyttet mod rust, end de var for fem år siden, og opfordrer bilejerne til at huske på, at rustbeskyttelse også skærmer bilens mange mekaniske dele, som fra fabrikkens side overhovedet ikke er rustbeskyttet. Det drejer sig eksempelvis om bremserør og motorens bundkar.

»Et gennemtæret bundkar kan i yderste tilfælde betyde, at motoren brænder sammen,« vurderer seniorkonsulent hos FDM Jørgen Jørgensen.

Det største arbejde ved at rustbehandle en nyere bil består i at afmontere de mange beskyttelsesplader, som en moderne bil har.

Hos FDM vurderer man, at nye biler hverken er dårligere eller bedre beskyttet mod rust, end de var for fem år siden.

Hos Dinitrol bruger man omkring 75 procent af tiden på at afmontere og samle dele fra vognbunden, mens kun 25 procent af tiden går med det egentlige arbejde med at sprøjte.

I 1970 var andelen af opløsningsmidler ca. 70 pct., mens den nu er godt 22 pct.

Produkterne til rustbeskyttelse er udviklet gennem mange år, og det har betydet, at der er færre opløsningsmidler. I 1970 var andelen af opløsningsmidler ca. 70 procent, mens den nu er godt 22 procent.

Det voksende antal airbags betyder også mere arbejde, når bilen rustbeskyttes.

Kåring: Her er årets bedste brugte bil

Bilfabrikker benytter i stigende grad tryksensorer i dørene i stedet for stødsensorer til at udløse airbaggen, hvis uheldet er ude. I modsætning til ”stødsensorerne” må tryksensorerne under ingen omstændigheder tildækkes med rustbeskyttelse.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Bolig
Pep haven op i decembermørket
Når mørket, kulden og de korte dage for alvor sætter ind, sættes havelivet på standby. Men lad julemåneden være en anledning til at sprede planteglæde og farve helt tæt på boligen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her