*

Biler

Kia vil vippe Toyota Prius af pinden med denne nye hybridbil

Det koreanske mærke er snart klar med den nyudviklede hybridbil, Niro, som skal være helt sin egen.

Kia Niro er bygget på en helt ny såkaldt HUV-platform. Forkortelsen dækker over betegnelsen Hybrid Utility Vehicle. Tegninger: Kia

Toyota har fået godt fat med hybridbiler som Yaris og Auris Hybrid og ikke mindst de ikoniske Prius-modeller. Og nu vil Kia også for alvor med på vognen, hvor en benzinmotor spiller sammen med en elektrisk af slagsen, der både kan være med til at strække benzindråberne og kan få bilen til at rulle lydløst på strøm over en kortere strækning.

Toyota giver hybriden ny energi

Ligesom med Prius får den koreanske spydspids sit helt eget design, som skal gøre den lidt mere lækker og unik end de andre stangvaremodeller. Det viser de første tegninger af modellen, der får et crossoverlignende design, og for øvrigt kommer til at hedde Niro.

Ny platform

Den er udviklet helt fra bunden som en såkaldt Hybrid Utility Vehicle (HUV).

Den nye hybridbil fra Kia er et led i en større modeloffensiv fra det koreanske mærke.

Kia nævner ikke selv noget om størrelsen. Men ifølge repræsentanter fra den internationale motorpresse, som har kørt en prototype på Kias hemmelige testanlæg i Seoul, lander Niro på 4,36 meter, hvilket placerer den mellem Kia Soul og Sportage.

Kia Niro

Teknikken

  • Hybridbilen Kia Niro drives af en 1,6 liters GDI-benzinmotor på 105 hk i samspil med en elmotor på 44 hk.
  • Batteripakken er af typen litium-polymer og på 1,56 kWh.

Den bestykkes med den nyeste 1,6-liters GDI-benzinmotor med direkte indsprøjtning og 105 hk, som spiller sammen med en elmotor på 44 hk. Det hele bindes sammen af en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Ifølge fabrikken vil bilen lande på en brændstoføkonomi med en udledning, der hedder 90 gram Co2 per km, hvilket svarer til et forbrug på små 26 km/l.

Hybrid har overhalet elbilerne

Kia Niro går i produktion til næste år på mærkets fabrik i koreanske Hwasung, mens næste skridt er en plug-in-hybrid, der også kan lades op i stikkontakten.

Kia gør i øvrigt meget ud af at fortælle, at Niro bygges af 50 pct. højstyrkestål. Den konstruktion er med til at få vægten ned, mens det stærkere karosseri skulle minimere støj og vibrationer og give bedre køreegenskaber. Det er en teknologi, som også i højere grad skal bruges i fremtidige modeller.

Mange nye modeller

Modellen er et led i en større offensiv frem mod 2020, hvor Kia vil udvide modelprogrammet fra 4 til 11 modeller, og hvor målet er, at det gennemsnitlige brændstofniveau skal falde 25 pct. i forhold til 2014-niveau.

Det sker med hybridbiler, plug-in-hybridbiler, elbiler og brintbiler. Sideløbende bliver 7 af de 10 nuværende motortyper udskiftet, mens nye automatgearkasser er på vej.

Næste modelfornyelse bliver for øvrigt med afløseren for Venga til næste år og en ny Rio i 2017, mens en ny Ceed og en crossover i Nissan Juke-størrelse følger året efter. 2016 byder også på de nye Optima- og Sportage-modeller, som er præsenteret.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Færgebølger til fare for vinterbaderes børn
Store bølger fra en hurtigfærge skabte i begyndelsen af maj frygt på Den Permanente. Det er der ifølge Søfartsstyrelsen ikke noget at gøre ved. Mols-Linien vil ikke udtale sig. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her