*

Biler

Dansk elscooter til storbyerne

Kolding-firma lancerer den elektriske og trehjulede Tripl, som kan fragte 200 kg og i teorien klarer op til 100 km på en opladning.

Tripl kan føres med stort knallertkørekort. Bagagerummet klarer 750 liter eller 250 kg, mens topfarten er 45 km/t. Fotos: Tre-For

Flere årtier efter den berømte Ellert så dagens lys, er Danmark nu igen en elkøretøjbygger-nation. Energiselskabet Tre-For har nemlig netop præsenteret den elektriske og trehjulede varevogn af en scooter, kaldet Tripl.

Det lille køretøj, der minder om en gammeldags budcykel og har plads til en chauffør med minimum kørekort til en stor EU-knallert, byder på et varerum på 750 liter, der kan fragte 200 kg.

Den trehjulede elektriske fragtscooter vejer godt 300 kg uden gods. Den er 2,4 meter lang og har en vendediameter på 7,5 meter.

Tripl er udviklet af Tre-For Drive, som ejes af energiselskabet Tre-For. Køretøjet drives af en elmotor på 4 kW (5,4 hk), som har et peak på 10 kW (14 hk), hvilket rækker til en topfart på 45 km/t. Den kan fås med tre batteripakker på 5,3 kWh, 6,7 kWh og 8,0 kWh, der giver rækkevidder på 30-60 km, 50-80 km og 70-100 km. Ladetiden er cirka fem-otte timer.

Marked i storbyer

Køretøjet er tænkt som et alternativ i de mange europæiske storbyer, der efterhånden har indført zoner, hvor kun elbiler må køre.

Bettina Eriksen, direktør for Tre-For Drive, ser bl.a. Tyskland, England og Holland som markeder.

»Nu skal vi først have bilen ud at køre i Danmark. Men i modsætning til herhjemme har man i flere lande gjort noget ved trængselsproblemerne i byerne ved at have områder kun for elbiler, og her er der især muligheder for Tripl,« siger Bettina Eriksen.

Her er firmaer, som arbejder med nærtransport af varer eller mad, oplagte kunder. Men også folk, som ønsker et køretøj, der i sig selv giver opmærksomhed. Derfor har Tre-For sammen med det danske designbureau Art Linco gjort ekstra meget ud af designet på Tripl, som er udviklet sammen med det danske firma Garia, der producerer Golf-biler i den dyre ende. Produktionen sker hos tyske Govecs, der konstruerer elektriske scootere.

Elbilen du ikke kan købe

Målet er at komme op på at sælge et par tusinde køretøjer om året. Prisen starter fra 49.900 kr. plus moms, mens batteripakkerne koster yderligere cirka 20.000- 40.000 kr. plus moms. De kan dog lige som køretøjet leases.

Da der, så vidt vides, ikke findes en lignende krydsning mellem en elektrisk scooter og en varevogn, håber Tre-For Drive, at navnet Tripl kan danne skole for en helt ny betegnelse.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her