*

 

Biler

Her er den hidtil bedste VW Golf

Premiere: Vi kører første danske tur i den nye opladningshybrid, VW Golf GTE. Med elmotor, benzinmotor og masser af kræfter bør den være aktuel herhjemme.

Vi kører den første prøvetur i den nye VW Golf GTE, der kan oplades i stikkontakten og suppleres af en kraftig benzinmotor, så den er hverdagsanvendelig. Prisen er 426.000 kr. eller 385.000 kr. i beskatningsmæssig værdi. Fotos: Thomas Hjortshøj

Forbrugerne tøver over for de rigtige elbiler, ganske enkelt fordi rækkevidden stadig er for begrænset til, at teknikken kan erstatte en bil med forbrændingsmotor.

Således er salget af elbiler herhjemme stort set begrænset til Tesla S, der kan køre noget længere takket være sine enorme batterier, hjemmeplejen, der typisk kører Renault Zoe eller VW e-Up og så udledningsfirmaer, der køber et større antal elbiler.

Undervejs opleves GTE tyst som en katedral, og elmotoren leverer gerne masser af moment. I Golf GTE kan føreren via en knap på instrumentbordet vælge mellem forskellige køreprogrammer.

Derfor er flere og flere mærker klar med opladningshybrider, hvor man via en stikkontakt kan lade bilen op til en vis elektrisk rækkevidde, og slipper batteriet op, kører man bare videre på en kombination af eldrift og forbrændingsmotor.

Tør du købe en hybridbil?

En af de mest interessante netop nu er Volkswagen Golf GTE, som vi har haft lejlighed til at køre en tur i. Populært sagt har man taget den nuværende Golf og forsynet den med et genopladeligt batteri.

I kraft af en 204 hk stærk plug-in-hybriddrivlinje kombinerer det sportslige præstationer med lavt forbrug: Golf GTE kan teoretisk set nå en rækkevidde på 939 km, forbruget er ifølge EU-normen for plug-in-hybridbiler 66,7 km/l, og CO2-udslippet ligger så på 35 g/km. Lader man ikke batteriet op, svarer forbruget omtrent til det i en almindelig Golf 1,4 – altså cirka 18 km/l.

Bag rattet er der nærmest GTI-stemning. I virkeligheden virker Golf GTE da også mest af alt som en miljøvenlig Golf GTI.
Kræfterne overføres via en DSG-gearkasse, der har tre koblinger.

Bilen er nu klar til det danske marked til en pris på 426.097 kr. plus levering. Importøren forventer, at både private og firmabilister vil være blandt de interesserede. Til sidstnævnte køberskare starter den beskatningsmæssige værdi ved 385.000 kr.

Flere biler i én

Man kan betragte Golf GTE efter Kinder-æg-modellen, da den på sin vis er tre biler i en: hybridbil, elbil, og en sportslig GTI-model. Forklaringen kommer her: Som udgangspunkt optræder Golf GTE som elbil og bliver ved med det, indtil batteriet er tømt. Og den er kvik.

Selve elmotoren kaster 102 hk af sig, hvilket er lidt mindre end i den ordinære Golf.

LED-kørelygter i stil med dem, vi kender fra e-Golfen er standard på GTE.
Standard er 16 tommer aerodynamiske fælge, men man kan opgradere til 18 tommer for 12.000 kr.

Den kører så på strøm med en rækkevidde på strøm på omkring 50 km, i praksis er det 30-40 km, og vi kørte 34 km , før batteriet var fladt, og benzinmotoren sprang i gang. Det rækker til, at man ofte kan køre til og fra arbejde, uden at benzinmotoren overhovedet bliver aktiveret, hvis man husker at lade batteriet op, hvilket tager 3,5 timer via et almindeligt stik derhjemme og 2,5 timer ved en offentlig ladestander, mens GTE ikke kan tilsluttes en af de såkaldte superladere.

Hurtig

I princippet er der tale om en genopladningshybrid med en rækkevidde på strøm på omkring 50 km, tilsat en 1,4-liters TSI-motor.
Tophastigheden på ren el er 130 km/t., men ved den hastighed kører man lynhurtigt tør for strøm. Trædes speederen helt i bund, starter benzinmotoren altid op, og så kan Golfen fortsætte op til 222 km/t.

Dermed er vi kørt over i hybridprogrammet, hvor elmotoren udelukkende bruges til at reducere benzinforbruget og dermed som sekundær kraftkilde. Her er det eksempelvis muligt at gemme strøm, hvis man ved, at slutningen af turen går gennem en by, hvor det giver mest mening at køre lyd- og forureningsfrit.

Man kan selv aktivt deltage i sparekørslen, hvis man vil, idet gearvælgeren kan skubbes mod højre, så får bilen ekstra motorbremse, hvilket lader batteriet. Til trods for at Golf GTE kan pudse miljøglorien, er det ikke enslydende med, at ingeniørerne fra Wolfsburg fuldkommen har kastreret den populære familiebil.

Den magiske knap

Teknikken

VW Golf GTE

  • Pris: 426.097 kr. plus lev.
  • Beskatningsmæssig værdi: 385.000 kr.
  • Forbrug: 66,7 km/l.
  • CO2-udslip: 35 g/100 km.
  • Motor: Elmotor med 102 hk, benzinmotor med 150 hk, samlet systemydelse er på 204 hk.
  • Topfart: 222 km/t.
  • 0-100 km/t.: 7,6 sek.

Kræfterne er ikke til at klandre og udløser en 0-100 km/t. sprint på respektable, om end ikke hæsblæsende, 7,6 sekunder. Tal, der for få år tilbage med stolthed kunne trykkes i en skinnende brochure for en GTI-model.

Mere imponerende er det, hvordan hele bilen strammer sig an, når vi trykker på GTE-knappen, der gør GTE legesyg. Golfen rykker hårrejsende fremad og endda ledsaget af et særdeles sportsligt soundtrack. Det her er altså en opladningshybrid, der tager kegler.

I det hele taget kommer de mange kræfter i det store moment ganske lineært og uden dramatik. Det er ikke et voldsomt skub i ryggen, men mere et kontinuerligt træk. Men der er også de mange kilo at flytte på. Elmotoren er bygget sammen med gearkassen, der er en af VW's DSG-dobbeltkoblingsgearkasser. Ekstravægten på et par hundrede kilo fornemmes kun i de helt skarpe sving, hvor der altså trods alt er langt op til den Golf GTI, som bilen ligner i sit design.

BMW klar med X5 som plug-in hybrid

GTE har klar reference til de sportslige modeller i Golffamilien, GTI og GTD, men er mindst 75.000 kr. billigere end disse. Den rene elbil, e-Golf, koster 290.000 kr. VW Golf GTE er i Danmark nu.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
JPBILMARKED.DK
Søg i vejviseren
Annonce
Lad svampejagten gå ind: Tre spændende svampearrangementer hen over efteråret
Fra august til oktober pibler kantareller og champignoner frem i skov og på marker. Men det er også højsæson for de giftige af slagsen. Hvis du er nybegynder og ikke har mod på at indsamle på egen hånd, er der landet over mulighed for at tage på guidet svampejagt. 
Se flere
Lad svampejagten gå ind: Tre spændende svampearrangementer hen over efteråret
Fra august til oktober pibler kantareller og champignoner frem i skov og på marker. Men det er også højsæson for de giftige af slagsen. Hvis du er nybegynder og ikke har mod på at indsamle på egen hånd, er der landet over mulighed for at tage på guidet svampejagt. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her