*

Biler

Ny Mondeo overbeviser i første test

Premiere: Fords nye Mondeo overbeviser med lækkert design, høj komfort og avanceret teknik. Den har talenter til at blive et hit i firmaklassen.

Når man kommer sent til festen, må man i det mindste gøre sin entré med manér.

Sådan må Ford føle, nu da de står for at skulle lancere den nye Mondeo. Mage til sløvsind skal man lede længe efter, for bilen er forsinket halvandet år pga. en stor produktionsomlægning i Europa. Omvendt beviser denne første prøvekørsel, at det også kan være en fordel at have god tid, for den nye bil i firmaklassen er i den grad velkomponeret.

Bagfra ligner Fords nye Mondeo sig selv.

Den nye Mondeo er godt nok lavet af ganske almindelige stumper, men de er sat sammen på den rigtige måde. Resultatet er så vellykket, at konsulenter, familiefædre, hundeførere hos politiet og andre forbrugere af biler i firmaklassen godt kan glæde sig.

Vellykket design

Selv om det efterhånden snart er tre år siden, at Ford viste de første billeder af bilen, holder designet stadigvæk – fra de katteagtige øjne af forlygter og kølergrill a la Aston Martin til en lav taglinje. Det betyder dels overdådig plads i kabinen, dels et sæt meget fine køreegenskaber og ikke mindst komfort på højeste niveau.

Feltet af firmabiler er vokset

Affjedringen føles umiddelbart hård, men skulle et hjul falde i et dybt hul, sætter Mondeo blødt mod hårdt og opsuger elegant dunket.

Cockpittet er gedigent lavet, og den store farveskærm på otte tommer er standard.

Mondeo stiller med en helt ny benzinmotor på 1,5 liter, der med turbo yder 160 hk. Indtil der kommer en trecylindret benzinmotor i starten af næste år, er det basismotoren, men hvilken en: Her er der både kræfter til sejtræk og sprint, samtidig med at Mondeo 1,5 Ecoboost, som vognen hedder, mestrer den akustiske defensiv og endda snerrer frækt under kraftig acceleration.

Nu skal Passat lege med de store

De 160 hk passer perfekt til vognen. Selv om den er stor og skal skubbe en masse luft væk, har motoren overskud til en rask overhaling i femte gear. Skal det gå ekstra stærkt, giver et vrik med håndleddet gang i sagerne. Gearskiftet er en ren fornøjelse – ligesom så meget andet i kabinen. Forsæderne med fin støtte, den store farveskærm i midten og det gedigne cockpit.

Der er rigtig god plads på bagsædet, og i det hele taget virker den nye Mondeo som en stor og lækker langtursbil.

Samtidig er Mondeo en meget stor bil. Og bemærk lige akselafstanden. Der er næsten en hel spadseretur mellem for- og baghjul, 2,85 meter. Det giver plads indeni. Både for og bag er der lys og luft og rummelighed i højden, i bredden og til benene, mens bagagerummet er stort.

Superb balance

Men det er også, som om al denne storhed har gjort Mondeoen mindre væver. Forgængeren kunne – hvis man pressede den lidt – kvittere med en næsten sportslig optræden, men den slags øvelser bider ikke rigtig på den nye. Til gengæld er der ikke rokket ved den fine balance. I slalom og undvigemanøvrer er karrosseriet bestandigt i ro – så føreren kan koncentrere sig om sit arbejde og køre bilen ud af en situation, inden den udvikler sig til noget dramatisk.

Bagagerummet er stort, men ikke helt så generøst som i den nye VW Passat.

Netop det er en stor kvalitet ved en bil, selv om man i det daglige først og fremmest vil glædes over en retningsstabilitet på højt niveau. Hvilket sammen med de sædvanligvis gode Ford-møbler, et velvalgt udstyr og et lavt lydniveau gør Mondeoen til en fin langtursbil.

Mange udstyrsmuligheder

Udstyrsmæssigt og teknisk er Mondeo med helt fremme. Den byder bl.a. på bagsædeseler med indbygget airbag, der fordeler trykket ved ulykker. En opfindelse, der mindsker de skader, som bagsædepassagerer ofte får på overkroppen, da de ikke som føreren og forsædepassageren bliver mødt af en front-airbag.

Teknikken

Ford Mondeo 1,5 Ecoboost Titanium

  • Skatteværdi ved erhvervsleasing: 348.963 kr.
  • Forbrug: 17,0 km/l EU-snit
  • CO2 pr. km: 137 gram
  • Grøn ejerafgift: 1.380 kr. halvårligt
  • Motor: firecylindret benzinmotor på 1,5 liter
  • Ydelse: 160 hk
  • Moment: 240 Nm/1.500 omdr.
  • Topfart: 217 km/t.
  • 0-100 km/t.: 9,3 sek.

Der er også mulighed for multimediesystemet Sync i seneste generation, hvor du med hænderne på rattet kan styre alt fra radio over mobiltelefon til navigationssystemet med stemmen.

Firmaklassen får mere følelse

Samtidig er der forbedrede versioner af Fords automatiske bremsesystem, der selv kan bremse bilen, hvis føreren overser en forankørende i bytrafik, og et automatisk parkeringssystem. Som noget nyt kan Mondeo også leveres med fuldt led-lys, som blandt andet ændrer dybde efter bilens hastighed.

Men der hvor slagsmålet i virkeligheden kommer til at stå, er på leasingmarkedet, hvor de månedlige udgifter for virksomhederne og skatteværdierne for firmabilisterne er altafgørende. Her er Mondeo steget i pris, men ser fortsat ganske konkurrencedygtig ud. Forden placerer sig dyrere end de klassiske konkurrenter som Mazda 6 og Opel Insignia, men billigere end den nye Passat.

En kommende test vil afsløre bilernes indbyrdes styrkeforhold, men umiddelbart ser Ford Mondeo stærk ud.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her