*

mandag 26. januar 2015
Jyllands-Posten Jyllands-Posten motor
Biler 07.01.2013 kl. 23:16

Nyt ambitiøst Kina-mærke på vej

Kinesiske Qoros har ansat den tidligere Mini-designer Gert Volker Hildebrand til at bygge et helt nyt mærke op fra bunden.

Design betyder alt. Det ved de hos Kia, som med tyske Peter Schreyer har fået skabt et helt nyt brand-image. Med solid teknik under huden vel at mærke.

Nu vil kinesiske Qoris gøre koreanerne kunststykket efter. Qoros har nemlig ansat Gert Volker Hildebrand, der kommer fra et job som designchef hos det BMW-ejede Mini, samt en lang række topfolk fra europæisk bilindustri til at stå i spidsen for at opbygge mærket i Europa.

Et brand, som viser den første model på forårets internationale motorshow i Geneve, og hvorfra folkene bagved regner med at lancere den første køreklare bil sidst på året for derefter at følge med en stribe.

Mindre sedan

Den første bliver en mindre sedan, der altså vises som færdig model i Schweiz, hvor der også står to andre konceptbiler.

- Vi er i den tidlige fase af at forme vores eget designsprog, og vores brand-identitet skal kunne genkendes med det samme, lyder det bl.a. fra Gert Hildebrandt, der beskriver designet som ”desirable elegance”. Rent praktisk følger det tidens trend med lang akselafstand og korte udhæng. Ifølge de første skitser og tegninger er linjerne da også meget europæiske.

En akilleshæl for de kinesiske mærker har især været sikkerhed og crashtest resultater. Her lover Qoros 5-stjernene resultater. Det bliver interessant at følge, når den første model kommer igennem testen.

Ejes af stor bilproducent

Qoros ejes af den store kinesiske bilproducent Chery Automobile og Israel Corporation i fællesskab. Chery har i forvejen know how i at producere elbiler, mens Israel Corporation er storinvestor i elbilsorganisationen Better Place.

Better Place, som herhjemme har opbygget et net af batteriskiftestationer for elbiler, har meldt ud, at en eller flere nye samarbejdspartnere er på vej. Hvem det er, holder man dog stadig tæt ind til kroppen.

Tidligere Kina-planer er dog ikke kommet særligt langt. Således havde BYD en overgang planer om et dansk elbilseventyr, men det er ikke kommet i gang endnu, mens Brilliance, der havde sikkerhedsproblemer, aldrig kom længere end til Tyskland. Længst fremme er Great Wall, der lancerer pickuppen Steed herhjemme om et års tid.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Motor lige nu
Tophistorie

Hjertet banker for Giulietta

240 hk og en gearkasse af de smarte. Men gør det Alfa Giulietta til en italienske Golf-dræber?
forsiden lige nu

Drengs bombetrussel kan blive dyr

Bilka varsler "betragteligt" erstatningskrav mod 15-årig dreng bag bombetrussel.

Nu betaler investorerne for F1-obligationer

Også renten på F1-lån er nu negativ i visse tilfælde, men kun for investorerne.

Banker skifter lobbychef: Vil have nyt image

Bankerne udskifter chef for brancheorganisation efter krisen.

BBC tager afstand fra ordet "terrorist"

I forbindelse med Charlie Hebdo-attentatet tager BBC afstand fra ordet "terrorist".

Nu smelter fjernsynet og internettet for alvor sammen

Millioner af amerikanere får adgang til en direkte tv-pakke via internettet, når teleselskabet Dish Networks tirsdag tænder for Sling TV.

Ordførere: Urealistisk at nedskrive grækernes gæld

Grækenlands lånevilkår kan måske diskuteres, men lånet bliver næppe eftergivet, siger S og V's EU-ordførere.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce