*

Biler

Fremtidens super-elbil skal også have motorbrøl

Lamborghini vil lave en elektrisk sportsvogn, der skal lyde som en 12-cylindret racermotor.

Den elektriske konceptbil Lamborghini of the Terzo Millennio er smuk som en drøm og har meget mere bløde former end de nuværende modeller. De elektriske superbiler skal lyde af noget. Derfor forsker Lamborghini intenst i at finde den rigtige motorlyd a la en V12-motor. Foto: Lamborghini

Hvad er en superbil, hvis ikke man kan fornemme de mange kræfter?

Det spørgsmål arbejder teknikere og ingeniører intensivt på at besvare hos Lamborghini, der sammen med Massachusetts Institute of Technology, MIT, har udviklet konceptbilen Lamborghini Terzo Millennio, der er et bud på fremtidens sportsvogn, der kører på el.

Nyt design

De dramatiske linjer, der får mange Lamborghini-fans til at tabe underkæben, er skabt af mærkets nye designboss, Mitja Borkert, der rykkede fra Porsche sidste år. Her er lagt op til, at det stadig er føreren og køreglæden, som er midtpunktet. På bestemte baner kan den virtuelle og virkelige verden dog smelte sammen, ved at chaufføren kan jagte en virtuel ”spøgelsesbil” på banen.

Og så er der også lige lyden. Ifølge udenlandske medier vil Lamborghini slet ikke sætte den elektriske supersportsvogn i produktion, før den har det rigtige mangecylindrede motorbrøl som f.eks. en Huracán, Gallardo eller Aventador.

Netop den elektronisk skabte motorlyd er noget, som Lamborghini lægger vægt på. Det er noget, som kræver intensiv forskning fra professorerne på MIT, som har investeret mange mio. kr. i et avanceret lydstudie, og det er noget, som tages meget seriøst.

Lamborghini oplyser ikke noget om eventuel effekt, præstationer eller planer om evt. lanceringstidspunkt for den nye superbil.

I takt med at der kommer flere elbiler på vejene, begynder de forskellige landes myndigheder at stille krav om, at bilerne under alle omstændigheder skal udsende en lyd.

Krav om lyd fra elbiler

Det er tilfældet i USA, hvor nye elbiler fra 2019 skal udsende en lyd ved hastigheder under 30 km/t. I EU gælder reglerne ligeledes fra 2019 ved hastigheder op til 20 km/t. Men det er ikke defineret, hvad det er for en lyd. Her har et mærke som Porsche udviklet en speciel sound, mens mange andre foreløbig har noget forskellig elektrisk støj. I en Renault Zoe kan du således slå en hyletone fra og til, mens Nissan endda har præsenteret en syngende elbil.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her