*

Biler

Svensk elbil skal vise vejen til fremtidens bybil

Ambitiøse planer for den højteknologiske svenske Uniti elbil, hvor man sammen med Siemens vil bygge 50.000 biler årligt i Landskrona.

Uniti byder på avanceret opsætning som steer by wire, hvor styretøjet er elektronisk uden rataksel og rat og med et stort head up display. Foto: Uniti

Det vælter frem med nye elbilprojekter i alle afskygninger.

Et af de mere spektakulære kommer med udspring fra universitetet i svenske Lund. Her har en gruppe forskere og studerende udviklet den lille topersoners, men højteknologiske Uniti elbil, som det nu er planen at sætte i produktion i Landskrona.

Ambitionerne fejler ikke noget.

»Vi genopfinder den kompakte bybil. Den måde, du har interaktivitet med bilen på, er helt forskellig fra de biler, man kender i dag,« lyder det fra Lewis Horne, som er direktør for Uniti.

Vi genopfinder den kompakte bybil, lyder det fra Lewis Horne, som er direktør for Uniti. Foto: Uniti

Projektet, som indtil videre har samlet et stort millionbeløb ind ved crowdfunding, er gået sammen med elektronikgiganten Siemens fra Tyskland og engelske Williams Advanced Engineering, der kan se perspektiverne i det lille køretøj og er med i udviklingsarbejdet.

Bilen, der skal kunne fås med elmotorer på 15 kW og 40 kW, hvilket svarer til 20 hk og 54 hk, får en teoretisk rækkevidde på 150 km til 300 km.

Bilerne vil få plads til to-tre personer og have en tophastighed på 90-120 km/t. alt efter modellen.

Intet rat

Den kan dog mere, som fascinerer teknologifreaks. Folkene bag har nemlig sprunget mellemregningerne over og vil lave bilen med en instrumentering, der mere ligner cockpittet i et fly.

Den strømlinede Uniti får en rækkevidde på 150-300 km. Batteriet kan oplades trådløst, men også afmonteres og oplades væk fra bilen. Foto: Uniti

Således foregår instrumenteringen med et stort head up display, mens styringen sker med steer by wire, så der altså er kabler til styretøjet, intet rat og ingen pedaler, mens kontrollen foregår med en slags elektronisk kontrolpult.

Bilen, som er bygget i fiber og kompositmateriale og vejer 450 kg, byder bl.a. på trådløs induktionsopladning, et batteri, som kan tages ud og oplades andre steder end på p-pladsen, og delvis selvkørende funktioner.

Store planer

Det er planen at sætte en produktion i gang allerede i 2019 sammen med Siemens, og målet er at bygge 50.000 biler om året.

De skal sælges til en pris på 20.000 euro eller 150.000 kr. per stk. Foreløbig har omkring 900 personer betalt omkring 1.000 kr. for at forudbestille en bil.

Uniti satser på fuld sikkerhed og en femstjernet Euro NCAP-test.

Den futuristiske Uniti er foreløbig kun vist på hjemmesiden. Men 7. december præsenterer firmaet bag selv bilen i virkeligheden.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her