*

Biler

Bilsalget er tilbage på sporet

Oktobers indregistreringer tilbage på højt niveau, men bærer tydeligt præg af turbulensen omkring de nye afgifter. VW Golf er helt i top.

VW Golf er blevet mere attraktiv efter facelift kombineret med nye priser som følge af afgiftsnedsættelsen, og modellen blev den mest solgte bil i oktober. Foto: Thomas Hjortshøj

Den megen uro omkring afgifter satte helt naturligt sit præg på bilsalget i oktober.

Med nye nummerplader på mere end 18.500 biler, hvilket er 1.500 biler over samme måned i fjor, er salget dog igen inde i en god gænge. Der er dog ingen tvivl om, at der også er tale om en ketchupeffekt, fordi der har været et opsparet behov fra september, hvor salget med magre godt 14.000 biler lå underdrejet, mens politikerne arbejdede på at lande en aftale om nye afgifter.

Top-20 bilsalget i oktober

1. VW Golf 740
2. VW Up 634
3. Peugeot 208 601
4. Nissan Qashqai 580
5. Toyota Yaris 476
6. Toyota Aygo 473
7. VW Passat 447
8. Citroën C1 408
9. Hyundai i10 390
10. Skoda Citigo 377
11. Skoda Octavia 369
12. Peugeot 308 341
13. Peugeot 3008 322
14. Opel Insignia 318
15. Peugeot 2008 316
16. VW Touran 310
17. Opel Karl 308
18. Kia Picanto 282
19. Suzuki Baleno 261
20. Opel Astra 255

Kilde: De Danske Bilimportører

Top-20-listen for oktober byder da også på en meget bred vifte af modeller. Således blev der solgt mange mikrobiler frem til omlægningen til de nye afgifter 3. oktober, hvor det blev meldt ud, at en række af modellerne ville stige markant.

Mikrobilerne har dog ikke ryddet salgslisten, tværtimod er det de større biler, som dominerer. Eneste undtagelse er VW Up, der altid ligger højt, mens Toyota Aygo, der ellers havde udsigt til at stige, ikke ligger højere end i august.

Efter skæringsdatoen er der til gengæld blevet indregistreret en række af de større modeller, hvor der var en klar fordel ved at vente. På leasingfronten har der været usikkerhed det meste af måneden, så derfor har både privat- og erhvervsleasing ligget underdrejet.

Golf er nummer et

VW satte sig tungt på salgslisten for oktober, hvor Golf, der som mellemklassemodel har mærket effekten af afgiftsnedsættelsen med prissænkninger på 25.000 kr., ligger som nummer et. Netop Golf er efter en række pris- og udstyrsjusteringer blevet et mere attraktivt alternativ til en koncernfætter som Skoda Octavia. Her har der i oktober dog også været en del efterleveringer af modeller, der blev bestilt i september.

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, konstaterer også, at oktober måned var usædvanlig.

»Oktober blev naturligvis også påvirket af de nye afgifter. De første to dage af måneden, inden det nye lovforslag om bilafgifterne og reglerne for leasing blev fremsat, blev der solgt og leveret en del biler, som typisk ville stige i pris, det blev til knap 4.000 ud af oktobers ca. 18.500 biler. Fra den 3. oktober af måneden og ud er der blevet solgt og leveret de mange biler, som med de nye afgifter er blevet mere attraktive,« siger Gunni Mikkelsen, der nu ser frem til, at bilforhandlerne får mere ro.

Den faceliftede Nissan Qashqai er godt med og var den fjerde mest solgte bil i oktober. Foto: Jonas Ahlstrøm

»Vi havde gerne været foruden de seneste 10 ugers offentlige debat om nye bilafgifter og den betydelige usikkerhed, som den resulterede i blandt både køberne og forhandlerne. Men efter at lovforslaget blev fremsat den 3. oktober, er der skabt ro om priserne, mens der fortsat er nogen usikkerhed omkring de endelige konsekvenser for leasingmarkedet og dermed endnu ikke det samme udbud af muligheder. Salgstallene ser nu positive ud, og vi forventer en stigning i efterspørgslen og et stabilt marked i den kommende tid,« siger Gunni Mikkelsen.

Større biler og mere udstyr

Selv om salgslisten er noget broget, forventer Gunni Mikkelsen, at vi nu vil se konsekvensen med lidt større biler og mere udstyr.

Toyota Yaris lå pænt i oktober, hvor den kom ind på en femteplads. Foto: Jens Overgaard

»De nye bilafgifter vil få kunderne til at se på lidt andre typer biler end hidtil. Erfaringen fra de seneste afgiftslettelser viser, at kunderne holder deres bilbudget, så med generelt lavere afgifter forventer vi fokus på de lidt større biler samt mere udstyr, og med de nye bilafgifter kan det bedre betale sig at købe en bil, der kører langt på literen. Derfor forventer vi også en drejning i retning af mere miljøvenlige biler, samt at sikkerhedsudstyr vil blive prioriteret højere,« siger Gunni Mikkelsen.

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her