*

Båd

Det er godt at vide, hvad der venter derude

Kender man sit vejr, bliver det både sjovere og mindre farligt at sejle, siger lektor og tidligere styrmand Mette Hundahl, der har skrevet en bog om vejret på vandet. Læs med og bliv klogere på, hvordan du selv kan blive en bedre sejler ved at læse vind og vejr.

Mette Hundahl 2012 (1): Mette Hundahl er 56 år og er lektor på Marstal Navigationsskole og har mere end 25 års undervisningserfaring. Foto: Privatfoto

Mette Hundahl har gennem tiden sejlet meget i Svendborg Sund med sin lille sejlbåd. Derfor ved hun præcis, hvordan vinden kan finde på at opføre sig, alt efter hvor hun befinder sig i sundet. Nogle steder er der læ. Andre steder kan det pludselig blæse op.

Mette Hundahl

56 år. Bor i Svendborg med sin mand.

Lektor på Marstal Navigationsskole, hvor hun i over 25 år har undervist i meteorologi, navigation og andre nautiske fag. Har desuden skrevet flere lærebøger om vejr og holder foredrag om emnet.

Tog skibsførereksamen fra Svendborg Navigationsskole i 1984 og har sejlet som styrmand over det meste af verden.

Men et godt kendskab til området er ikke den eneste grund til, at den 56-årige lektor på Marstal Navigationsskole betragter vind og vejr som et fænomen, der langt fra er uforudsigeligt. Med en titel som lystsejler, en fortid som styrmand på verdenshavene samt mere end 25 års undervisningserfaring inden for blandt andet meteorologi har Mette Hundahl længe haft vejret tæt inde på livet. Hun har skrevet lærebøger, holdt foredrag, og i december udgav hun via eget forlag bogen "Vejret på vandet," som forklarer sejlere og skippere om vejrets årsager. Den beskriver også, hvordan man planlægger en sejlads, bruger en vejrudsigt eller tyder for eksempel bølger, skyer, vind og temperatur. Det er nemlig yderst nødvendigt at kende sit vejr, når man sejler, mener Mette Hundahl.

»Først og fremmest er det vigtigt, fordi vejr kan være farligt, når du er på vandet. Det kan blæse meget, så der skabes store bølger, det kan tordne og lyne, eller man kan have dårlig sigtbarhed,« forklarer hun.

»Men det handler også om, at det skal være sjovt at sejle. Det skal være rart at være på vandet for alle, der er ombord på en båd. Og derfor er det godt at vide, hvad der venter derude. Selv om man ved, hvordan vejret ser ud lige nu, kan det sagtens ændre sig under sejladsen, og det kan være helt anderledes ude på havet end i haven. Derfor er det vigtigt at være forberedt.«

Vid, hvad der kommer

Forberedelsen kommer i form af ordentlig planlægning, for eksempel hvis man som lystsejler skal sejle ud kystnært.

"Vejret på vandet"

Udkom på Mette Hundahls eget forlag "Det Blå Forlag" i december 2016.

Bogen beskriver baggrunde og årsager til vejret samt forklarer, hvordan man bruger vejrudsigter og vejrkort, tyder vejret og planlægger sin sejlads.

Den henvender sig til alle, der sejler, uanset niveau og fartøjets størrelse.

»Man skal tænke sig om og vide, hvad der kommer, inden man sejler ud. Om der er byger og torden, som giver en masse vind, eller om man kan risikere tåge. For man skal kunne forberede sig selv, sin båd og sin besætning på det, der venter én og vide, hvad der kan være farligt alt efter, hvilken båd man har. En kajak skal for eksempel nok ikke sejle ud, hvis der er store bølger,« forklarer Mette Hundahl.

Derfor er vejrudsigter essentielle. Ifølge Mette Hundahl findes der et utal af slagsen på både tv, internet og apps, men man skal være opmærksom på, at de fleste viser vejret i landområder – ikke ude på vandet.

»Den lokale farvandsudsigt – eller havudsigt, som den også kan hedde - er den bedste. Og så skal man finde de vejrudsigter, der er lavet af meteorologiske institutter eller andre professionelle meteorologer. Dem, der er lavet af for eksempel computere, kan have fejl. Vejret er nemlig så kompliceret, at det kræver erfaring at tolke usikkerheden i det. Og den erfaring har meteorologer,« siger hun.

Kend det lokale

Hun tilføjer, at det også er en god idé at få fat i de mere lokale udsigter. Ser man vejret for kun et stort område, får man nemlig ikke detaljerne med. Men har man for eksempel planlagt at sejle Fyn rundt i sin sommerferie, kan man via en lokal vejrudsigt blive opmærksom på, hvordan vinden vil ændre sig de kommende dage. Passerer et lavtryk, skal man kunne hjælpe sig selv til medvind eller være forberedt på det regnvejr, der nok kommer.

Vindstyrke. Foto: Privat

»Så er man klar over dét og kan måske vælge at gå i havn nogle dage i stedet for at sejle videre,« siger Mette Hundahl.

I ordentlige vejrudsigter får man desuden ofte et overblik over, hvad der skaber vejret og ikke bare, hvordan vejret er de næste par timer.

»Man er bedre hjulpet, hvis man ikke kun ser på, hvilken vind der er, men hvad der er årsagen til den. På den måde kan man bedre forstå, hvordan vejret pludselig kan forandre sig,« forklarer Mette Hundahl, der af samme grund anbefaler, at man er opmærksom på det vejrsystem, man befinder sig i.

Havgus. Foto: Privat

Vejrsystemer fordeler sig på verdens breddegrader, hvor Danmark for eksempel ligger i en tempereret klimazone. Det betyder blandt andet, at vejret skifter meget, og at der passerer mange lavtryk med fronter.

Hold øje med forandringer

At kende vejrsystemet eller have forståelse for, hvorfor regn, vind eller tåge kommer, er dog ikke kun en fordel, når man kigger på vejrudsigten. Det er også en nødvendighed, når man befinder sig midt ude på vandet. Selv om man kan forberede sig nok så meget, er det vigtigt at være opmærksom på det vejr, der omgiver én i nuet. Man skal derfor hele tiden lægge mærke til, om noget forandrer sig og holde øje med de ting, der tilsammen udgør vejret, for eksempel vind, lufttryk, sigtbarhed, nedbør og skyer, fortæller Mette Hundahl.

5 gode råd, inden du sejler ud

Skaf en god vejrudsigt for det område, du skal sejle i.

Vurder ud fra vejret, hvad din båd og besætning kan klare. Har I lyst til at sejle ud?

Gør din båd klar til vejret. Vælg de rette sejl, eller forbered dig på at skulle surre ting fast, hvis der bliver megen vind.

Sørg for at være klædt på til det vejr, der venter dig.

Vær på forhånd opmærksom på, hvordan vejret skal forandre sig i den tid, du skal være på vandet. Så ved du, hvad du kan forvente under hele turen.

»Hvis der på himlen er høje, hvide fjeragtige skyer, som i løbet af nogle timer bliver lavere, tættere og tykkere, så kan det være, fordi der er en front på vej. Og så kommer der regnvejr,« forklarer hun.

På samme måde kan en stor, mørk sky give ekstra vind, fordi en regnende sky trækker luft med sig ned. Det mærkes som mere vind, og derfor blæser det tit op, lige inden det begynder at regne, siger Mette Hundahl.

Generelt handler det altså om, at man ved at iagttage én ting ved vejret kan forudsige en anden.

»Måske vågner man op til en meget tåget morgen. Så kan man begynde at se på de vejrforhold, der ellers er. Har det for eksempel være en skyfri og stille nat, så er det sikkert en tåge, der forsvinder i løbet af de første morgentimer. Men hvis det har været koldt, og vinden pludselig er gået over til en varm og fugtig luft, så vil tågen typisk blive liggende, indtil der kommer en anden vind. På den måde kan man vurdere, hvornår tågen forsvinder igen,« forklarer Mette Hundahl.

Tag temperaturen

Temperatur er et andet element, der har stor betydning for sejladsen. Varme- eller kuldegrader har nemlig sammenhæng med vejret, så bestemte temperaturændringer kan sige noget om, hvad man har i vente. Bliver det for eksempel lunere, når man er ude at sejle om vinteren, bringer det tit tåge med sig, siger Mette Hundahl.

Og så skal man være opmærksom på, at det kan være farligt at sejle ud, hvis der er alt for megen kulde.

»Vandet i Danmark er så koldt, at det selv om sommeren kan være farligt, hvis du falder i og skal ligge der i længere tid,« forklarer Mette Hundahl.

Temperatur fungerer dog også som en anviser til noget så simpelt som påklædning, slutter hun.

»Man sidder meget stille i en båd, og derfor skal den enkelte sejler være ordentligt klædt på. Man skal altså på forhånd have tænkt på at medbringe varmt tøj, alt efter årstiden. Det hænger igen sammen med, at det skal være en fornøjelse, når man er ude at sejle.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her