*

Båd

Delebådsordning baner vejen til vandet

En ny delebådsordning giver sejlere uden båd mulighed for at komme ud på vandet. Ordningen er populær og er blevet godt modtaget af to interesseorganisationer.

Dansk Sejlunion og Foreningen for Lystbådhavne i Danmark er positive over for Boatflex, fordi ordni-ngen kan bane vejen til vandet og skabe mere omsætning i havnene. Foto: PR

Gomore, Airbnb og nu Boatflex. Deleøkonomi-trenden er også nået til bådverdenen i form af danske Boatflex.

Ved hjælp af Boatflex kan sejlere, der ikke selv har adgang til en båd, leje alt fra en jolle til en luksusyacht. Men missionen for Boatflex er egentlig blot at gøre sejlads tilgængelig for almindelige mennesker.

»Det er en kæmpe barriere ikke selv at have adgang til en båd – og der findes ingen bådudlejning i Danmark. Hos os kan du leje alt fra luksusyachter til robåde,« siger direktør i Boatflex Jakob Bojesen.

Sidste sommer havde Boatflex 100.000 unikke besøgende på deres hjemmeside, og bådene var lejet ud i samlet 300 dage.

Jakob Bojesen er direktør i Boatflex, der sidste år havde 300 udlejningsdage. Foto: PR

»Vi er den platform, der har flest private både på siden. Vi har et klart fokus på både og båd-ejere i Skandinavien, men ambitionen er at bygge videre på det og få fodfæste i Middelhavet.«

Det er dog ikke alle, der kan leje en båd – man skal kunne bevise, at man kan håndtere sejlads.

»Vi stiller krav om sejlcertifikat, duelighedsbevis eller speedbådskørekort. Men mange med certifikat falder fra, fordi de ikke har adgang til både, så vi er blevet taget godt imod af interesseorganisationerne,« siger Jakob Bojesen.

Inspiration for klubberne

Og interesseorganisationen Dansk Sejlunion er positivt stemt over for Boatflex, fordi ordningen måske kan få flere på havet.

»Vi er positive over for Boatflex, fordi det løber godt i tråd med vores ambition om, at flere kommer på vandet. Vi vil gerne inspirere og bane vejen til vandet, og det er positivt, når andre hjælper og gør det nemmere at komme ud at sejle. Hvis man ikke har egen båd eller ønsker at sejle et andet sted, så er det fantastisk, at nogen organiserer det og skaber en model, hvor flere får gavn af bådene,« siger generalsekretær i Dansk Sejlunion Mads Kolte-Olsen.

Han håber, at Boatflex kan inspirere sejlklubberne til at gøre noget af det samme på lokalt plan.

»Det er jo en forretning, men den kan måske inspirere sejlklubber til at gøre det samme lokalt. Det er selvfølgelig op til klubberne, men jeg kan godt se modellen fungere i en foreningskontekst, hvor formålet er det samme – at bane vej til vandet,« siger Mads Kolte-Olsen og tilføjer:

»Vi ved, at der er en del både rundt omkring, som ejerne har svært ved at bruge hele tiden. De bliver brugt enkelte gange. Der er selvfølgelig en risiko forbundet med at dele sin båd med andre, men man skal jo finde ind til den grundtilgang, man også har i et godt naboskab – at stole på hinanden.«

Omsætning i havnene

Også Foreningen for Lystbådehavne i Danmark (Flid) ser muligheder i Boatflex – ikke mindst fordi foreningen mener, at delebådsordningen kan være med til at skabe mere omsætning og mere liv i de danske havne.

»Det er i vores interesse at få flere kunder i butikken – at skabe omsætning. Hvis der ligger nogle både i havnene, som ikke sejler så meget, og man via dette værktøj kan aktivere disse både, så vil det alt andet lige være med til at skabe liv og omsætning,« siger direktør i Flid Jesper Højenvang.

Han mener, at ordningen kan bringe flere sejlere på havet og dermed give mere liv og omsætning i alle landets havne.

»Det er noget, vi ser et potentiale i. Det giver nogle muligheder for mobilitet. Det udvider aktionsradiussen og tiden, man bruger på vandet. Der er et potentiale for en nettotilførsel af kunder,« siger Jesper Højenvang.

Krav til lejer og udlejer

I praksis fungerer Boatflex ved, at man registrerer en bruger på hjemmesiden – lidt på samme måde, som man opretter en annonce på Den Blå Avis. Boatflex stiller en række spørgsmål, inden brugeren bliver oprettet, for at sikre at alt går rigtigt til.

»Hele systemet er bygget op omkring troværdighed. Man er selv herre over, hvem der lejer ens båd. Hvis nogen vil leje ens båd, så vil man gerne vide, om de har sejlet før, hvorhen, hvordan osv. Man kan altid takke nej. Det er den måde, vi skaber troværdighed på,« siger Jakob Bojesen.

Hvordan sikrer I, at det er reelle, ordentlige både?

»Vi stiller en række krav, for at man kan leje sin båd ud. Samtidig har vi et betalingssystem, der holder på pengene indtil 24 timer inde i udlejningsperioden. På den måde er lejerne beskyttede, og de undgår at skulle slås med ejerne.«

Hvordan er man som bådejer sikret mod vandalisering m.m.?

»Ved alle udlejninger faciliterer vi en forsikring gennem Lloyds of London. Vi har – 7, 9, 13 – endnu ikke haft nogle uheld, og det handler om godt sømandsskab. I den første sæson havde vi mange erfarne sejlere, som blot ikke havde været på vandet i et stykke tid. Men der kan jo ske et uheld, og så er båden forsikret.«

Markant vækst

Boatflex havde 40 udlejninger i sæsonen 2015. Det lyder ikke af så mange, men Jakob Bojesen sætter tallet i perspektiv.

»Vi havde kun 50 både tilgængelige. I denne sæson har vi over 600 både. I sidste sæson havde vi 300 udlejningsdage med kun 40 både.«

I skriver, at I er vokset markant. Hvad betyder det?

»Vi forventer at have 500 udlejninger, og samtidig hæve gennemsnitsudlejningstiden, så vi når op på 2000 udlejningsdage. Vi har allerede 50 reservationer i systemet.«

Det er muligt at leje både i alle prisklasser. Man kan sejle en sejlbåd for ned til 700 kr om dagen, men man kan også leje en 50-fods luksusyacht til 50.000 kr. om dagen. Desuden er det i nogle tilfælde også muligt at leje en båd med kaptajn, hvis man ikke føler sig helt sikker på bølgerne.

Jakob Bojesen mener, at Boatflex er populært, fordi folk i bund og grund gerne vil dele. Det skal bare gøres ordentligt. Og han kan mærke, at en delebådsordning aldrig rigtig har været tilgængelig før.

»Der er flere ting, der spiller ind. Men en af hovedårsagerne er trenden omkring deleøkonomi, hvor man kan nedbringe omkostningerne til et dyrt aktiv. Båden er den dyreste fritidsaktivitet, men den bruges kun i to pct. af den tilgængelige tid.«

I tror på, at modellen vil skabe store forandringer i den måde folk sejler på. Hvilke forandringer?

»Hvis man ejer en båd i Rungsted i Nordsjælland, så sejler man oftest kun rundt i det område. I Skandinavien findes der ikke mange udlejningsmuligheder, men med Boatflex får man adgang til både i Lofoten, i Bergen eller i Stockholm. Og ved at leje af en lokal får man en personlig indgang til nærområdet, hvilket er en del af oplevelsen.«

Hvorfor er adgang bedre end ejerskab?

»Det, som vi tror på, og som mange undersøgelser viser, er, at det er behageligt ikke at være forpligtet. Hvis man har en båd liggende på Sydfyn, så føler man sig forpligtet til at sejle rundt, hvor båden ligger. Det behøver man ikke, hvis man lejer.«

Men man er jo ikke kaptajn i egen kahyt?

»Det er man ikke. Men private både føles så hjemlige at man hurtigt glemmer, at man ikke er det, og det er næsten ligeså godt.«

Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Mest læste Båd
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her