*

Livsstil

Præst: Et samleje om dagen

Det er en misforståelse, at kirken har gjort sex og erotik til et tabu, lyder prædikenen fra præst Poul Joachim Stender, der smider hæmningerne i sin nye bog.

Den 53-årige præst er udmærket klar over, at ”Med Gud i sengen” vil give ham ballade. Foto: Christian Klindt Sølbeck

Hud rimer på Gud, og det er ikke tilfældigt.

I hvert fald ikke, hvis man spørger Poul Joachim Stender, forfatter og præst i Kirke Saaby Sogn ved Roskilde. Han er fortaler for kristendommens ofte forsagede sanselighed og provokerer for tiden med en ny bog, der opfordrer kristne til at dyrke sex.

Den 53-årige præst er udmærket klar over, at ”Med Gud i sengen” vil give ham ballade.

»Allerede før udgivelsen lød der protester fra kirkelige, som mener, at jeg er på et farligt vildspor og vildleder de unge. Jeg tager det nu ikke så tungt. Det går over. I alle mine år som præst har jeg været optaget af at rehabilitere sanseligheden i kristendommen, og det er stadig det vigtigste,« siger han.

Poul Joachim Stender er af en præstefamilie på Vordingborg-egnen, hvor der bestemt ikke var tabuer. Tværtimod fik han med egne ord en fri og sanselig opdragelse, hvilket bogens sprog er et godt eksempel på. Pik og patter og vellyst og safter nævnes ved navn, så det er en fryd. Dog næppe for konservative og fundamentalistiske kristne, må man formode.

»Ingen religion har brugt så meget energi på at gøre sex farligt, uåndeligt og kaotisk som kristendommen. Den er blevet sexfjendtlig, og det er en misforståelse. Det er på tide, at biblen kommer ind på sexmarkedet,« forklarer han med et glimt i øjet.

Kogekunst i kirken

På en solbeskinnet vinterdag har Poul Joachim Stender taget imod i Kirke Saaby Præstegård, hvor han har huseret siden midt i 1980'erne. Han er slank, iført jeans og habitjakke over en lyseblå skjorte, og han er af den slags, der automatisk smiler, når de taler. Der er en fortættet stemning om ham i den rummelige præstegård. På væggene blander religiøs kunst sig med vovede oliemalerier. Kontoret er foret med litteratur; reol efter reol med spændingsromaner, religiøse og filosofiske værker, fotobøger, et nummer af magasinet Tidens Kvinder, men først og fremmest kogebøger. En af præstens store lidenskaber.

Den frække præst profeterer også for smagssansen. For snart længe siden opfandt han gourmetaftner i kirken, hvor menigheden hylder Gud ved at spise overdådige måltider til hans – altså Guds – ære. Sandsynligvis med stor vellyst, da præsten efter sigende er lidt af en kunstner i køkkenet. Også i 2008 overraskede Poul Joachim Stender kirkekredse ved at udgive kogebogen 'Præsten og Kogejomfruen' med opskrifter og anekdoter inspireret fra biblen og fotografier af saftig mad og religiøse symboler. I dag handler snakken imidlertid om sex og kristendommens 'problem'.

»Skulle jeg opremse, hvad man i Guds og kirkens navn har gjort for at bekæmpe seksualiteten, ville det blive et blodbad uden lige. Folk er blevet brændt, pisket, spærret inde. I kristne ordener har medlemmerne bundet massive jernkors til deres penis, så de ikke kunne få erektion. Andre har sågar skåret deres penis helt af. De troede, at det sikrede dem mod synd og bragte dem tættere til Gud,« forklarer han.

»Generelt har kirken gennem tiden stået bag en åndelig kastrering, der har gjort det skyldbetynget at have lyst til sex.«

Sanseligt og frækt

Som præst ser Poul Joachim Stender det med andre ord som sin mission at promovere sanselighed. Men også at dæmme op for det, som han betragter som en voksende puritansk bølge i samfundet. Projektet må nødvendigvis blive »endog særdeles frækt«, da biblen sine steder er »decideret erotisk, ligesom vi mennesker«.

»Det erotiske i biblen begynder allerede på første side, hvor der står, at mennesket er skabt i Guds billede. Det betyder, at det hele menneske er skabt i Guds billede og derfor er en refleks af det guddommelige og himmelske. Det gælder vores køn, vores funktioner og alt, hvad vi har af længsler, safter, sekreter, det hele,« siger han.

»Lige efter siger Gud: 'I skal blive et kød'. Altså, vi skal smelte sammen, nyde hinanden. Hvilket er bibelsk for at have sex. Hvis ikke det er erotisk, så ved jeg ikke.«

Faste i sognet

Interviewet afbrydes af en rumlen. Poul Joachim Stenders mave protesterer. Præsten er i gang med sin årlige 40-dages-faste, som biblen foreskriver fra fastelavn til påske, og maven er øjensynligt ikke helt indforstået.

»Jeg faster som en hyldest til Jesus' lidelser og for at øve mig i forsagelse,« forklarer han.

»Under fasten beder jeg dybere og mere inderligt. Jeg bliver mere fokuseret. Det er en stor oplevelse. Og maven vænner sig til det.«

Ud over den åndelige føde klarer Poul Joachim Stender sig igennem dagen med en lille portion grød til morgenmad og grøntsager om aftenen. Under fasten plejer han at tabe sig op imod 15 kilo. I de senere år er flere af kirkegængerne i hans sogn også begyndt at faste.

»Jeg prøver også at få konfirmanderne til at faste, ikke fra mad, men fra deres mobiltelefoner. For nogle går det ganske godt. De siger, de har fået meget mere tid tilovers af det. De fleste holdt dog kun ti minutter.«

Leder man efter direkte seksuelle opfordringer i biblen, kommer man længst i det gamle testamente, hvor der er mange ganske saftige historier. Dette eksempel er et udsnit fra Det Gamle Testamentes 'Højsangen', kap. 5:

Jeg går ind i min have,

min hustru og brud

Jeg samler min myrra

og balsam

Jeg spiser min

honning og saft

Jeg drikker min vin

og min mælk

I elskende, tag for jer

af retterne

Hengiv jer helt i

jeres elskovskærlighed





Et samleje om dagen

For Poul Joachim Stender var kristendommens drejning fra sanselig til sex-forskrækket et udslag af magtpolitik.

»Kirken har i århundreder betragtet seksualitet som anarkistisk, noget den ikke kunne styre. Man tænkte, at ved at kontrollere seksualiteten, kunne man kontrollere menneskene. Ved at gøre sex til en synd kunne man tvinge mennesket til afhængighed af kirken,« siger han.

I Poul Joachim Stenders optik skal mennesker, der er glade for hinanden og har lyst til det, dyrke sex. I den forbindelse bør ægteskabet ikke være en betingelse.

»Derfor kan jeg heller ikke se nogen grund til at bekæmpe prostitution. Hvis en kvinde vælger at bruge sin seksualitet til det, er det hendes ret. Da der efter sigende er 100.000-200.000 danske mænd, der hvert år går til en prostitueret, er behovet der jo bestemt. Samfundet skal naturligvis bekæmpe narkoprostitution og kvindehandel, men det er en helt anden problematik.«

Og hvor meget af det frække skal man så have? Hvor mange samlejer om dagen? Kan biblen også svare på det?

»Ja, det kan den,« siger Poul Joachim Stender fornøjet.

»Det står rimeligt klart. Svaret er rundt regnet et samleje om dagen. Dog kan æsel- og kameldrivere ifølge jødernes bog, talmud, nøjes med mindre.«

null
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Mad & Vin
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her