*

Livsstil

Kom skiskaden i forkøbet - træn allerede nu

Slip for at blive en af de tusindvis af danskere, der kommer til skade på skiferien. Allerhelst skal du starte træningen mindst 10 uger før.

Trækfugle som gæs, ænder og terner nyder stadig godt af sommerens sidste tag i vore nordlige breddegrader.

Sådan undgår du skiskader
  • Hvis du løber i forvejen, kan du starte med at hoppe og hinke undervejs. Det er med til at forberede nerver og muskulatur på skiløbets mekanismer.
  • Du kan også hinke på hvert ben op og ned ad en bakke. Og hvis du hopper ned ad en sti på samlede ben i en 90 graders vinkel er det med til at forberede kroppen på det hårde bremsearbejde i sneen.
  • Øv dig i at synke ned i kroppen og hoppe eksplosivt henad stien. Kom gerne helt ned i "ægget" og hop. Nogle kalder det frøhop.
  • Hvis du foretrækker at lave dine øvelser inden døre eller i haven, kan du starte med knæbøjninger. For eksempel med en sammenrullet dørmåtte under hælene. Når du står på et ujævnt materiale, får du samtidig trænet din balance.
  • Er det for kedeligt, kan du hoppe over en genstand med samlede ben i først 15 sekunder, dernæst 20, osv. Det er en klassisk skiøvelse, som eliteløberne bruger hele tiden.
  • Skiløbere træner desuden enormt mange launches. Gå frem på en fod og bøj så det andet knæ næsten rører jorden. Skift derefter ben.
  • Træning af balancen er desuden enormt vigtig for skiløb. Og modsat, hvad mange tror, bliver den hurtigt forbedret. Find et rækværk, autoværn eller andet. Gå på det, hink på det, stå på det med lukkede øjne på det. Øv endelig din balance på en legeplads.

Kilder: Anders Olesen, Nikolaj Smedegaard, Ann-Britt Kirkmand, Netdoktor.

Og i kalenderen er det kun akkurat blevet efterår, mens gadebilledet stadig er fuldt af mennesker i shorts og T-shirts.

Men selvom der er lang tid til skisæsonen, kan du allerede nu gøre meget for at få de bedste oplevelser i sneen - og forebygge skader.

- Man kan egentlig ikke starte tidligt nok med at forberede sig på skiferien. Og det behøver slet ikke at være det store træningsprogram. Jeg er stor tilhænger af, at jo færre øvelser, jo større chancer er der for, at man får det gjort, siger Hans Henrik Gaden, fysioterapeut ved Århus Elite Stadion Fysioterapeuter.

Hvert år rejser knap 500.000 danskere på skiferie. Desværre kommer omkring 5.000 af dem også hjem med en del skader som ødelagte korsbånd i knæet, brækkede kraveben, skinnebensbrud, skulderskader og hjernerystelser.

Knæskader er de hyppigste skiskader.

Airbag skal redde skiløbere fra laviner

Og de meget komplicerede af slagsen kan give langvarige men, fortæller Mikael Fotopoulos, som er medicinsk direktør i forsikringsselskabet SOS International.

- Hvis man får en kompleks knælæsion med overrevede korsbånd, sideledbånd og ødelagt menisk, så har man på længere sigt typisk større problemer end ved andre typer af skader. Men et skinnebensbrud kan også være meget alvorligt, siger han.

Er du stillesiddende helt frem til skiferien, har du større risiko for en tur ned af bjerget med "bananen" og en billet til ambulanceflyet, der i folkemunde er døbt "knogleekspressen".

Du skal faktisk helst i gang med såkaldt skispecifik træning mindst 10 uger før skiferien, fordi kroppen skal nå at bygge muskulatur op, fortæller Nikolaj Smedegaard, som underviser elite-skiløbere på Oure Idrætshøjskole.

Spar kassen på at købe skitøj og skiudstyr nu

- I de første seks uger af træningen bliver nervebanerne kodet. Og først derefter begynder musklerne at vokse. Derfor giver det rigtig god mening at begynde træningen mange måneder i forvejen. Ti uger før er næsten minimum, men det er meget bedre end ingenting, siger han.

De fleste slipper som bekendt fra skiferien uden hverken muskel-, led- eller skeletskader. Men er du helt uforberedt på pistens strabadser, får du med garanti også en ringere oplevelse, pointerer Anders Olesen, der sekretariatsleder i Den Danske Skiskole og skiinstruktør på 18. år.

- Hvis du er fysisk inaktiv frem til afrejse, vil du føle dig helt smadret efter den første dag på ski. Muskelømhed er jo ikke farligt, men det er ærgerligt, at du ikke får det maksimale ud af det, når du har købt en dyr skiferie, siger han.

/ritzau/FOKUS
Følg
Jyllands-Posten
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Mad & Vin
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her