*

Film & tv 30.01.2013 kl. 22:23

Er denne Super Bowl-reklame racistisk?

Volkswagen afviser, at man i omdiskuteret reklame, kan læse racistiske undertoner.

Stillbillede fra den udskældte tv-reklame. Foto: Volkswagen

Los Angeles

Det koster i år mere end 22 mio. kroner at have en reklame af 30 sekunders varighed på amerikansk tv under søndagens Super Bowl.

Bilkoncern Volkswagen er en af de håbefulde annoncører, der har grebet dybt i lommerne for at nå ud til de over 100 mio. seere ved sportsbegivenheden, som er årets mest sete tv-begivenhed i USA.

Genstand for debat

Men allerede før det for alvor går løs, må Volkswagen nu forsvare sig mod anklager om racistiske undertoner i forbindelse med reklamen, som koncernen på forhånd har publiceret på YouTube.

”Jeg kan overhovedet ikke lide den. Det er som ’blackface’ (en karikeret teater-make-up, der forestiller stereotypen af en sort person) med stemme,” siger en af kritikerne, den afroamerikanske blogger Charles Blow, der til daglig skriver for New York Times.

Reklamen er af samme grund blevet genstand for debat hos flere landsdækkende tv-stationer såsom CNN og Fox News.

Omdiskuteret accent

Tv-reklamen gengiver en hvid mand, som skal forestille at komme fra Minnesota, og som taler med fremtrædende jamaicansk accent, fordi han tilsyneladende er så glad for et af bilproducentens produkter.

Til tonerne af den jamaicanske sanger Jimmy Cliffs udgave af ”Get Happy” bevæger han sig glad rundt på sin arbejdsplads, mens kollegaerne undrer sig.

Wall Street Journals kommentator Christopher John Farley mener, at reklamen kan være “problematisk”, fordi den karikerede accent tilsyneladende fremføres af folk, der ikke formodes at stamme fra Jamaica.

Adskillige andre kommentatorer af forskellig race mener omvendt, at reklamen ikke forsøger at latterliggøre nogen, og at kritikken skyder langt over målet.

Afslappet og muntert indslag

Alligevel har Volkswagens amerikanske afdeling følt sig nødsaget til at sende en pressemeddelelse ud om sagen.

Her forklares det, at reklamens formål blot er at sprede smil:

”Hensigten med hans accent er at videregive en afslappet og munter attitude og samtidig fremme en positiv holdning som modgift til en kedelig mandag på jobbet,” hedder det blandt andet i meddelelsen.

Bilkoncernen har ligeledes forklaret, at man har rådført sig med over 100 jamaicanere og endda hyrede en taleekspert for at sikre sig, at accenten blev fremført så autentisk som muligt.

Super Bowl-reklamer sætter ny prisrekord

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Tilmeld dig Kultur nyhedsoverblik
forsiden lige nu

Kevin Magnussen tilbage i Formel 1

Magnussen afløser skadet Alonso i Formel 1-premiere

Nykredit: Nu går forbrugerne amok

Privatforbruget løfter den eurolandenes økonomi i år og næste år, vurderer Nykredit, der kommer med en kraftig opjustering. Det vil også kunne mærkes i Danmark, lyder det.

Nu får kunderne regningen for den negative rente

Den negative rente er kommet bag på bankerne, og forvirringen er derfor stor.

SAS-ledelsen indkalder alle faggrupper til ekstraordinært møde

SAS har afvist at forhandle med de kabineansatte om de 27 suspenderede kolleger. Sagen ligger hos DI.

Folk står i kø for at sige farvel til Nemtsov, men Putin holder sig væk

Mens konspirationsteorierne hober sig op, får ikke alle lov at være med til Nemtsovs begravelse.

Coloplast-ejer beder om ro efter groft hjemmerøveri

Niels Peter Louis-Hansen, der ifølge Forbes er den 435. rigeste i verden, blev frarøvet 2,5 mio. kr. i weekenden.
Annonce
Annonce
Film & TV
Annonce
På den anden side
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce